Dode comedian Monkhouse treedt op in spotje over prostaatkanker

In Nederland is net een campagne begonnen om aandacht te vragen voor prostaatkanker, een mannenkiller, wat we te weinig beseffen. In Engeland hebben ze iets sinisters, maar heel effectiefs bedacht, in de strijd tegen dezelfde ziekte. De geliefde, zeer populaire, in 2003 aan prostaatkanker overleden Britse comedian Bob Monkhouse, treedt op in de commercial, opgenomen op een kerkhof. Met een andere, sound- alike stem natuurlijk en een ‘'body-double.'' Zeer indrukwekkend, en gemaakt met -uiteraard- de goedkeuring van Monkhouse's familie. Voor de Give A Few Bob-organisatie die onderzoek financiert, en

gesponsord door diverse media-exploitanten. Zegt ‘'Bob'' o.m. in het filmpje: "What killed me kills one man per hour in Britain. That's even more than my wife's cooking. Let's face it, as a comedian, I died many deaths. Prostate cancer, I don't recommend."

Het dagblad The Sun citeert Monkhouse' weduwe, Jacky (70) die aan 't eind ook iets geestigs zegt: "I felt it would be a great honour for my husband. (…) Bob would love this ad. It's funny but has a serious message about the threat of prostate cancer. They've done a fabulous job bringing my Bob back – although there's a bulge in the lapel of his jacket he wouldn't have stood for. I have the original upstairs and it fitted him like a glove."

In Nederland wordt jaarlijks bij liefst 8000 mannen prostaatkanker geconstateerd, meldt de Stichting Contactgroep Prostaatkanker.

Lees ook:Celine Dion zingt Happy Birthday voor Am. Cancer Society
Lees ook:Deze vrouw is ex-crimineel en neemt deel aan de ‘Speak the Truth’-campagne van Ray-Ban
Lees ook:Moderne dans in saai nieuw spotje Cadbury’s (of juist geestig?)
Lees ook:Nieuwste Michael Jackson single in spotjes Jeep
Lees ook:Na borsten, snorren ingezet in anti-kankercampagne

Eén reactie op “Dode comedian Monkhouse treedt op in spotje over prostaatkanker

  1. JW

    Geestig mwah, sense of urgency nauwelijks. Of de commercial bijdraagt aan de awareness van het probleem prostaatkanker waag ik te betwijfelen.
    In het script komt het probleem wat ondergeschoven aan bod, na een nogal geforceerde link van the quiet life van zijn vader naar ‘what kills me’. Knap qua scriptwriting, maar het één (the quiet life) heeft geen fuck met het ander (prostaatkanker) te maken.
    Wat ze Bob daarna in de mond leggen, snijdt natuurlijk wel hout, maar een serieuze boodschap over de dreiging haal ik er niet uit.
    Naar mijn mening is de communicatiekracht gelegen in de gimmick om een dode tot leven te brengen. Dat is goed gedaan. Maar wat blijft hangen van deze commercial zal zijn: amazing hoe ze dat hebben geflikt, ipv laten we overmaken aan Give-a-Few-Bob.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.