Reclame verleidt jongens meer tot snoepen/snacken dan meisjes

Jongens gaan meer snoepen en snacken tijdens het tv-kijken als ze ondertussen reclames voor lekkere dingen zien. Meisjes zijn minder beïnvloedbaar, mogelijk omdat zij al vanaf jonge leeftijd rekening houden met de slanke lijn. Dat heeft het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit in Nijmegen deze week bekend gemaakt, melden VEA/Neder- lands Dagblad. Volgens hoogleraar opvoedings- en gedragsproblemen Rutger Engels is voor het eerst ter wereld het snack- en snoepgedrag van kinderen tijdens het tv-kijken onderzocht. Engels noemt de bevindingen belangrijk voor de huidige discussie over snoepreclames op kinder-tv. Hij heeft de uitkomsten van het onderzoek onder de aandacht van de Reclame Code Commissie gebracht, maar is dat wel de juiste partij?

Onderzoekers lieten 120 kinderen uit de groepen 3 tot en met 6 van de basisschool de film March of the Penguins zien. Elk kind zat daarvoor alleen in een kamer met een glaasje water en een schaal M&M’s voor zich. De helft van de kinderen zag tussendoor twee keer een reclameblok met ’neutrale’ onderwerpen. De andere helft zag behalve ’neutrale’ reclame ook spotjes voor koekjes, snoep, hamburgers, chickenwings, muffins en toetjes,  aldus het Nederlands Dagblad, op basis van een ANP-bericht.

Jongens die de voedselreclames zagen aten anderhalf keer zoveel M&M’s als jongens die geen snoepspots te zien kregen. Jongens aten meer chocoladesnoepjes dan meisjes en meisjes gingen ook niet meer eten door ’lekkere’ reclames, aldus Engels. ,,Jongens krijgen dus meer honger en willen ook gaan snacken.’’

De wetenschappers denken dat jongens gevoeliger zijn voor voedselprikkels. Ook zouden zij hun impulsen minder goed in bedwang hebben. Bovendien spelen jongetjes vaak de hoofdrol in snoep- en snackreclames. Uit eerder onderzoek is bekend dat zelfs kleine meisjes vaak al aan de lijn doen en dus niet willen snoepen.

Het Nijmeegse instituut gaat nader onderzoeken of reclame voor lightproducten ook invloed heeft, of ouders hun kinderen kunnen beïnvloeden over reclames en of de industrie jongens speciaal aanspreekt. Dit onderzoek zal nog ongeveer twee jaar duren, verwacht Engels.

Lees ook:‘Kinderen bijna net zo immuun voor banners als volwassenen’
Lees ook:‘Jeugd aan ‘t bier door tv-reclame rond sport’ concludeert UvT-rapport
Lees ook:Jonge meiden en sexy reclame: ‘Een kwestie van opvoeden toch?’
Lees ook:Consumentenbond contra reclame ongezonde voeding
Lees ook:Kinderen ergeren zich aan leningenreclame

Eén reactie op “Reclame verleidt jongens meer tot snoepen/snacken dan meisjes

  1. Jonathan

    Reactie weggehaald want persoonlijk en onaardig van inhoud.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.