‘Kinderen bijna net zo immuun voor banners als volwassenen’

Kinderen lijken inmiddels bijna net zo immuun voor reclamebanners op internet als volwassenen, concludeert een nieuw rapport. In 2002 bleek nog uit onderzoek dat kinderen klikken op alles wat maar
beweegt en knippert, en dus ook op praktisch alle reclamebanners. Die
tijd is voorbij. Tweederde van de kinderen zegt niet of nauwelijks op reclames te klikken, meldt het Nederlands Dagblad. Ze noemen internetreclame 'stom', al vinden ze het niet erg dat er advertenties op websites staan. Ze weten dat de zogeheten banners nodig zijn om de websites te financiëren. Maar als de reclame zit verpakt in een spelletje, dan herkennen kinderen dat niet. Dat blijkt uit 'Klik en klaar', een onderzoek naar het surfgedrag van kinderen, dat is uitgevoerd door de stichting Mijn Kind Online en 2C Usability.

Het rapport is deze week verschenen. Voor het onderzoek werden 311 meisjes
en 293 jongens van vijf basisscholen en één middelbare school
ondervraagd.

Veel kinderen gaan advertenties zoveel mogelijk uit de weg,
bijvoorbeeld door alle afbeeldingen aan de rechterkant van het scherm
als reclame te bestempelen en te negeren. Kinderen die wel eens op
reclames klikken, doen dat vaak per ongeluk. Wel blijkt dat kinderen
het steeds moeilijker vinden reclames te onderscheiden van inhoud,
zoals spelletjes.

Doordat ook websitemakers weten dat de jeugd minder
gevoelig is voor banners, verstoppen sommigen de advertenties op het
inhoudelijke deel van de website. Het komt voor dat gratis ringtones in
werkelijkheid abonnementen blijken te zijn, die de kinderen vervolgens
met hoge kosten opzadelen. De opstellers van het rapport noemen dat
'zorgwekkend' en spreken van 'commerciële vallen'.

Volgens onderzoeker
Remco Pijpers komt het regelmatig voor dat kinderen persoonlijke
gegevens achterlaten op websites, en door eigen onhandigheid op
verkeerde sites terechtkomen. ''Men denkt dat kinderen digitale
alleskunners zijn en zelfs hun ouders aan het handje nemen. Maar ouders
en scholen doen er verstandiger aan jonge kinderen afgeschermd te laten
surfen en ze tegelijk 'mediawijs' te maken'', stelt Pijpers in het Nederlands Dagblad. ''Voor
kinderen is internet een vorm van spelen, maar internet is geen
kinderspel.''

Lees ook:Meer leenbanners dan voorheen voldoen aan reclameregels AFM
Lees ook:Veel verboden publieksreclame voor geneesmiddelen op internet
Lees ook:‘Anti-alcoholcampagnes ook voor ouders’ – Gezondheidsinstituut
Lees ook:Foodbranche bepleit reclamelessen op basisschool
Lees ook:Porno acteurs in nieuwe Sire-campagne: ‘Praat met je kind over porno, voordat internet het doet’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.