Kinderen en jongeren ervaren reclame voor leningen (Frisia Financieringen), hypotheken en verzekeringen als het meest irritant. Ook de commercials van UPC zijn niet populair, blijkt uit onderzoek.
Dat recent online onderzoek is gedaan door JuniorSenior Research onder 1108 kinderen en jongeren tot 21 jaar. Een belangrijke reden voor deze irritatie is waarschijnlijk dat dit type reclame steeds meer wordt uitgezonden rondom kinderprogramma’s.
Vooral de reclame van Frisia Financieringen werd vaak spontaan door kinderen genoemd; ze vinden deze reclame ‘nep, overdreven en niet-grappig’. De reclame van UPC waarin een vrouw ‘Hans’ aandringt over te stappen op de diensten van UPC riep eveneens veel irritatie op.
Verder blijken kinderen en jongeren zich vooral te ergeren aan de herhaling van reclames.
Op basis van dit onderzoek concludeert JuniorSenior dat reclame gericht op kinderen en jongeren beter uit verschillende filmpjes kan bestaan die er niet te Amerikaans (in hun perceptie ‘nep en overdreven’) uitzien, humor bevatten en niet nagesynchroniseerd zijn, meldt Adformatie Online.
Lees ook:Tienermeiden gevoelig voor alcoholgebruik in soaps
Lees ook:Reclame ‘draagt weinig bij aan slechte eten kinderen’
Lees ook:‘Anti-alcoholcampagnes ook voor ouders’ – Gezondheidsinstituut
Lees ook:Ambtenaren in spe vinden ‘Werken bij het Rijk’-campagne niet cool
Lees ook:Kinderjury: McDonald’s maakt beste commercials