Consumentenbond contra reclame ongezonde voeding

De Consumentenbond haakte vandaag in op het publieksonderzoek van Adformatie/MSI-ACI en herhaalt een vijftal aanbevelingen van september vorig jaar. Een daarvan is een ban op reclame voor ''ongezonde voeding'' op tijden dat kinderen tv kijken. Voorts mogen ''kinderidolen'' (ook fictieve) alleen worden ingezet ter promotie van gezonde voeding en mogen er geen voedings- of gezondheidsclaims staan op een product dat veel vet, suiker of zout bevat. Tenslotte wil de bond geen spaaracties voor kinderen bij ongezonde producten en er moet een duidelijke definitie komen voor wat gezond en wat ongezond is. In september heeft

de Consumentenbond samen met de Nederlandse Hartstichting aanbevelingen gedaan om kinderen beter te beschermen tegen reclames voor ongezonde voeding.

Het aantal te dikke kinderen van vier tot vijftien jaar is de afgelopen tien jaar verdubbeld. Inmiddels is 14% van de jongens en 17% van de meisjes te dik. Deze cijfers zijn niet los te zien van de enorme hoeveelheid reclame voor ongezond eten en drinken. Sinds anderhalf jaar gelden er speciale – vrijblijvende – gedragsregels voor producenten, maar verbetering is nauwelijks merkbaar. Daarom pleiten de Consumentenbond en de Hartstichting voor de genoemde vijf concrete maatregelen.

Uit het Adformatie bleek dat een meerderheid van Nederlandse bevolking vindt  dat reclame voor junkfood gericht op kinderen verboden moet worden.

 

Lees ook:‘Nieuwe mediawet moet regels bevatten voor kinderreclame/voedsel’
Lees ook:K3 verzocht kinderreclame voor ongezonde voeding te stoppen in Alliantie-campagne
Lees ook:Hartstichting, Consumentenbond: minder snoep/frisdrankreclame
Lees ook:‘Strengere reclameregels voor voeding kinderen’
Lees ook:Amsterdam tekent met GGD ‘Stop kindermarketing ongezonde voeding’ als eerste Nederlandse gemeente

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.