‘Jeugd aan ‘t bier door tv-reclame rond sport’ concludeert UvT-rapport

Bierreclame voor volwassenen rond sportwedstrijden zet ook jongeren vanaf 12 jaar oud aan tot drinken. Dat roept deze keer niet anti-alcoholclub STAP, maar een universiteit, die er onderzoek naar heeft gedaan. De ”ondernemende research” Universiteit Twente ondervroeg onder ruim 1600 tieners rond het EK voetbal, meldt De Telegraaf vandaag. De opdrachtgever was de stichting alcoholpreventie (STAP), dat wel (hun persbericht hier). Die club pleit al langer voor een verbod op bierreclame rond sporteve- nementen, dus het Twentse resultaat kwam goed uit. Universitair docent Joris van Hoof (communicatieweten- schappen): “De alcoholindustrie zegt altijd dat de reclames zich op volwas- senen richten. Voor het eerst is nu duidelijk aangetoond dat ook de jongeren de boodschap duidelijk meekrijgen.” Volgens hem is er ook voor én na het EK gemeten of de jongeren dachten vaak bier te gaan drinken. ”Na het EK gaven ze vaker aan bier te willen drinken”, zegt Van Hoof. En dan was Nederland niet eens EK Kampioen (waarom nú pas gerapporteerd, trouwens?).

De biercommercials tijdens het EK zijn door maar liefst 95 procent van de jongens en 90 procent van de meisjes gezien, aldus het bericht in De Telegraaf. Twee derde van de jongens zag ze minimaal vijf keer voorbijkomen. De reclames krijgen hoge scores voor waardering. Bavaria kreeg een 7,8, Heineken met zijn Trom-Pet een 7,4 en Amstel met de easy bottle een 6,8. De STAP-woordvoerder:  “Alcoholpromotie tijdens sportevenementen blijkt heel sterk te werken. Liefst zouden we het net als in Frankrijk verboden zien, maar op z’n minst sterk verminderd.”

Lees ook:STAP wil van politiek verbod op alcoholreclame
Lees ook:Klacht bij reclamewaakhond over Heineken’s ‘bierfeest’commercial
Lees ook:Tienermeiden gevoelig voor alcoholgebruik in soaps
Lees ook:Regeerakkoord: ‘Geen alcoholreclame voor 21:00 uur’
Lees ook:Onderzoek: jongeren grijpen fles sneller na alcoholreclame op tv

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.