Reclametopper Barbera Wolfensberger nieuw boegbeeld topsector Creatieve Industrie

Minister Kamp van EZ heeft Barbera Wolfensberger, CEO van reclamebureau FHV BBDO, benoemd tot boegbeeld van de topsector Creatieve industrie. Per 1 januari volgt zij Victor van der Chijs op die zijn functie in oktober neerlegde nadat hij benoemd werd tot voorzitter College v an Bestuur van de Universiteit Twente. ”De creatieve industrie kan een enorme versnelling teweeg brengen, juist op het snijvlak van creativiteit en technologie. Ik wil optreden als verbinder tussen bedrijven van zowel binnen als buiten de creatieve industrie. Want juist daar is onze innovatieve waarde het grootste,” meldt Wolfensberger in een persbericht. Een mooie opsteker voor de Nederlandse reclamebranche. De eervolle benoeming betekent niet dat Wolfensberger haar functie bij FHV BBDO neerlegt. ”’Ik doe het ernaast, anders zou ik het niet gedaan hebben,” liet zij ons vanochtend via twitter weten. Buiten de landsgrenzen staat de topsector Creative industrie bekend als Dutch Creative Council, meer in overlees. Van harte, Barbera! Binnen de topsector Creatieve industrie is de afgelopen twee jaar al veel gerealiseerd. Zo werd CLICKNL gevormd, het Topconsortium voor Kennis & Innovatie. Ook werd een onafhankelijke strategische adviesraad opgericht voor en door de creatieve industrie: de Dutch Creative Council. Het internationaliseringsprogramma Dutch Design Fashion & Architecture, dat in 2013 werd afgerond, kreeg op advies van het topteam een vervolgprogra mma dat wordt uitgevoerd door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Speerpunten van het topteam voor de komende tijd zijn het verbeteren van de randvoorwaarden voor financiering voor de creatieve industrie door onder meer het aanjagen van alternatieve financieringsvormen en het stimuleren van onderwijsinnovatie. Daarnaast speelt het topteam een belangrijke rol in het verkennen van opkomende markten en bij het positioneren van de Nederlandse creatieve industrie in deze markten.

 

Topsectorenbeleid

Via het topsectorenbeleid verbetert de overheid samen met bedrijven en de wetenschap de randvoorwaarden voor kennisontwikkeling, innovatie, export, financiering en human capital. Het kabinet heeft daartoe binnen de Nederlandse economie negen topsectoren centraal gesteld waarop het internationaal wil uitblinken. De creatieve industrie is er daar één van. De zogenoemde topteams met ondernemers, wetenschappers en de overheid adviseren het kabinet. Ook initiëren en dragen ze bij aan maatregelen waarmee de topsectoren op de wereldmarkt kunnen blijven concurreren.

De creatieve industrie is een van de snelst groeiende sectoren van de Nederlandse economie en is in 2011 door de Nederlandse overheid benoemd tot topsector. De sector is een aanjager van innovatie in andere sectoren en levert creatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen op gebieden als zorg, veiligheid en energie. De Nederlandse creatieve industrie behoort tot de top tien van de wereld dankzij internationaal opererende bedrijven als Endemol, OMA, Spil Games, G-star en Droog Design en heeft zichzelf ten doel gesteld in 2020 de meest creatieve industrie van Europa te zijn.

 

Wie is Wolfensberger

Barbera Wolfensberger werkt vanaf de jaren negentig voor verschillende Nederlandse bedrijven. Bijna negen jaar was zij group account director bij PPGH/JWT, een Amsterdams reclamebureau. Ruim drie jaar werkte zij als Hoofd Corporate Identity & Communicatie voor het warenhuis Hema en voor bedrijven als Intratuin, Etos en Laurus. Sinds 2009 is zij CEO van reclamebureau FHV BBDO en Proximity Amsterdam, dat in 2013 ontstond na een fusie van de twee bedrijven. Wolfensberger is tevens bestuurslid bij stichting Cinekid en bij SIRE, de Stichting Ideële Reclame. Ze studeerde aan de Hogeschool Utrecht en het Centre for Business Studies in Londen.

Aldus het gisteravond verspreide persbericht.

Lees ook:Lode Schaeffer krijgt GVR’s Coq de Grande Honneur
Lees ook:Vijf genomineerden Reclameman of -vrouw van het Jaar
Lees ook:KvK meldt MKB Innovatie Top 100 2016 bedrijven in advertentie
Lees ook:Drie mannen en één vrouw op shortlist Reclame Man/Vrouw van het Jaar 2012
Lees ook:In gesprek met reclamebureaudirecteuren, aflevering 1: Barbera Wolfensberger van FHV BBDO/Proximity

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.