Drie mannen en één vrouw op shortlist Reclame Man/Vrouw van het Jaar 2012

De shortlist voor Reclame M/V van het Jaar 2012, een jaarlijkse verkiezing, is vandaag gepubliceerd: op donderdag 15 november a.s. wordt tijdens De 24 Uur van de Reclame bekend gemaakt wie de onderscheiding voor een ja ar krijgt. De vier die ernaar dingen zijn Barbera Wolfensberger, Simon Neefjes, Mark Woerde en Chris Baylis. Over de kandidaten en over deze prestigieuze vakprijs meer in de overlees. De shortlist is samengesteld door een vakjury. Het is nu aan de leden van de VEA/Organisatie van Communicatie-Adviesbureaus om de definitieve winnaar te kiezen. Hiertoe mag ieder VEA Lid één stem uitbrengen.

Het persbericht van de VEA vandaag over de vier genomineerden, de achtergrond van de onderscheiding en de vakjury:

 

Barbera Wolfensberger

Heeft FHV BBDO weer neergezet en naar een nieuw niveau gebracht, met zowel New Business als onderscheidend creatief werk. Barbara investeert: in ‘t vak, in klanten, in plezier, in mensen. Zij trekt in de volle breedte talent aan: van strategisch tot creatief.

 

Simon Neefjes

Van oprichter NEBOKO tot CEO TBWA\. 3 x Bureau v/h Jaar in 10 jaar. Presteert consistent op het hoogste niveau. Simon heeft oog voor alle werkterreinen en maakt zakelijk, creatief en inhoudelijk het verschil.

 

Mark Woerde

Heeft met een sterke en controversiële bijdrage een discussie geïnitieerd en levendig gehouden. Zette de rol van reclame en social responsibilty binnen het reclamevak op de agenda met zijn boek How Advertising will heal the world and your business [Woerde is Strategy director & founder van reclamebureau Lemz en founder van Letsheal.org-MvO].

 

Chris Baylis

Is niet alleen gezichtsbepalend maar de echte leider van het beste interactieve, digitale bureau in Nederland and beyond. Onder hem werd dit bureau uiterst succesvol, zowel zakelijk als creatief, zoals bijvoorbeeld in Cannes [Bayliss is Executive Creative Director van Tribal DDB-MvO] .

 

De taak van de jury zit erop. Het is nu aan de VEA Leden om de definitieve winnaar te kiezen. Hiertoe mag ieder VEA Lid één stem uitbrengen.

De winnaar ontvangt tijdens De 24 Uur van de Reclame uit handen van de juryvoorzitter de vernieuwde award, die de groei en de bijdrage aan het vak van de verkozen Reclame M/V symboliseert. Het concept is ontwikkeld door Steef Nijhof van VEA bureau Publicis.

In 2012 heeft de VEA de verkiezing van de Reclame M/V het Jaar op zich genomen. Na een uitgebreide inventarisatie bij haar achterban heeft de Jury een selectie gemaakt van vier geschikte kandidaten die passen bij de criteria:

1. Een Reclameman/vrouw bij uitstek – Reclame is ook incl. media, digitaal, …

2. Achtergrond creatieve / strategische reclamehoek – M.a.w. creërende of adviserende rol – Maar kan ook business ontwikkeling zijn

3. Professionele bijdrage is vernieuwend en onderscheidend

4. Professionele bijdrage heeft impact op Nederlandse markt – Winnaar hoeft niet per se Nederlander te zijn

5. Levert geruime periode een prestatie die afgelopen periode is gemaximaliseerd

 

De jury voor 2012 bestond uit:

Astrid Prummel – Adformatie (Vakpers)

Bas Engels – TBWA (Reclameman van het Jaar)

Diederik Breijer – Universal Media (AMMA bureau van het Jaar)

Erik Verheijen – Wieden+Kennedy (SAN bureau van het Jaar)

Cees Wijnnobel – VEA (jury voorzitter)

Linda Boks – ZenithOptimedia Nederland en VEA Bestuurslid (secretaris)

 

Aldus het persbericht van de VEA.

[PS]

Lees ook:TBWA’s Simon Neefjes Reclameman van het jaar 2012
Lees ook:Flexa-billboard wint buitenreclamecompetitie van CBS Outdoor
Lees ook:Jumbo, NS, Triodos, Achtung, Alfred, N=5, Andrélon, Calvé-pindakaas en Telfort op voor jaarprijzen Adverteerdersjury
Lees ook:Wedstrijd: ondernemers maken eigen ‘Even Apeldoorn bellen’-filmpje
Lees ook:Adverteerders en bureaus strijden om reclameprijzen SAN

4 reacties op “Drie mannen en één vrouw op shortlist Reclame Man/Vrouw van het Jaar 2012

  1. Patrick

    Wat is dat ‘onderscheidende creatieve werk’ dan, waarvoor Barbera Wolfensberger hier zo ronkend wordt geroemd? Jumbo? Eneco? Lay’s? M&M’s? Melkunie? Nee, dat kan het niet zijn… Iemand?!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Herbi Mans

    Hi @Patrick

      /   Beantwoorden  / 
  3. Redactie, Michael

    @Patrick: Hoho, vergeet je inderdaad Hi niet? En Interpolis en bij voorbeeld ‘Taste like Pepsi. Kicks like boom’… Bovendien was Barbera tijdens de vorige Reclame M/V van het Jaar-competitie ook al genomineerd (en bijna-winnaar). Bovendien spelen niet alleen creatieve, maar ook bedrijfsmatige aspecten een rol bij deze specifieke reclameprijs (en dat is maar goed ook).

      /   Beantwoorden  / 
  4. Patrick

    Interpolis liep allang voordat zij er kwam, meen ik. En is sindsdien niet drastisch anders. Hetzelfde geldt voor Hi (prima campagne hoor, maar ‘creatief’? hm, nee)
    Ja, tuurlijk spelen er andere factoren mee en die zal ze vast goed doen. Maar waarom er specifiek in dat juryrapport over zulk goed werk (onderscheidend én creatief nog wel) wordt gesproken, dat is me dus een raadsel.
    Die specifieke Pepsi-uiting (print) is inderdaad heel sterk, maar alleen daarom word je nog geen reclamevrouw van het jaar toch? Los daarvan gun ik het haar van harte hoor. Net als de andere genomineerden.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.