Lichte daling netto mediareclame in eerste helft, maar groei bij internet, buitenreclame en bios

Ondanks het economisch herstel zijn de netto reclamebestedingen in Nederland in de eerste helft van 2015 licht gedaald met 0,9% tot € 1,78 miljard. Internet, out of home (ook wel buitenreclame genoemd) en bioscoop zagen de advertentie-inkomsten toenemen, alle overige mediumtyMediabestedingenpen hadden te maken met dalende reclamebestedingen in de eerste zes maanden van 2015. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2015 dat onderzoekbureau Nielsen binnenkort publiceert. Aldus het vanmiddag verschenen persbericht. KLIK op tabel om te vergroten. ”De ontwikkeling van de netto reclamebestedingen in de eerste zes maanden van 2015 stond haaks op de opleving van de economie die onder impuls van een dalende olieprijs herstelde. De bestedingsruimte van consumenten nam daardoor toe, wat zich vertaalde in een positief consumentenvertrouwen. Het vertrouwen van producenten was al positief. Het herstel van de economie werd niet alleen gedragen door de export, maar ook door een groeiende consumptie, aantrekkende bedrijfsinvesteringen en een krachtig herstel in belangrijke sectoren als de bouw en de woningmarkt. Desondanks krompen de mediabudgetten van adverteerders.” Aldus het persbericht.

”De stijging van de netto reclamebestedingen aan internet verbloemden de ontwikkeling van de totale markt enigszins. De groei van internet was met 7% weliswaar de helft lager dan in dezelfde periode een jaar eerder, maar zonder internet zouden de totale netto mediabestedingen zijn gedaald met meer dan 5%. Daar waren televisie en radio mede debet aan. Beide kenden een heel positief eerste halfjaar van 2014 met een forse groei van respectievelijk 6,7% en 8,5%. In de eerste helft van 2015 zag dat beeld er opeens heel anders uit: televisie leverde ruim 4% in, radio zelfs bijna 5%.

”Printmedia bleven in de hoek waar de klappen vallen. Dagbladen zagen de advertentie-inkomsten dalen met ruim 8%. Dat is overigens wel minder dan de daling van bijna 14% in dezelfde periode vorig jaar. Ook publiekstijdschriften moesten opnieuw toezien dat adverteerders minder budget reserveerden voor printadvertenties. De daling was met 8,5% iets minder groot dan een jaar eerder (-10%). Met -12,5% zagen huis-aan-huisbladen de reclamebestedingen net als in de voorgaande jaren, opnieuw fors krimpen.

”Out of home daarentegen noteerde voor het vierde halfjaar op rij een stijging van de netto reclamebestedingen. Na de toename van 3% in de eerste zes maanden en 4,5% in de tweede helft van 2014 zette de groei ook in de eerste helft van 2015 gewoon door: 4,6%. Veruit de grootste groei vond plaats bij bioscoop met meer dan 50%, mede dankzij de sterke toename van 12% van het bioscoopbezoek en twee grote Nederlandse producties (Gooische Vrouwen 2 en Michiel de Ruyter).” Aldus het persbericht van Nielsen van vandaag.

 

Lees ook:Netto reclame-omzet 3,7% omhoog in eerste helft ’14
Lees ook:Omzet tv-reclame in tweede kwartaal 2011 naar recordhoogte
Lees ook:Bruto reclamebestedingen 9,5% omhoog in eerste halfjaar
Lees ook:‘Herstel reclame omzet TV tweede helft 2013 ingezet’
Lees ook:Dankzij tv en online: minimale 0,3%-stijging reclameuitgaven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.