Bruto reclamebestedingen 9,5% omhoog in eerste halfjaar

De bruto reclamebestedingen in Nederland -bruto betekent dat kortingen niet verdisconteerd zijn- zijn in de eerste zes maanden van 2014 met 9,5% gestegen tot € 3,23 miljard, meldt onderzoekbureau Nielsen in een persbericht vanochte nd. KLIK op tabel om wat te vergroten. ”Daarmee lijkt het herstel van de advertentiemarkt door te zetten. Dat herstel kreeg al vorm in de tweede helft van 2013, toen de bruto reclamebestedingen stegen met 5%. Vooral televisie stuwde de groei van de bruto reclamebestedingen in de eerste zes maanden van 2014 met een toename van meer dan 18%. Printmedia zagen de bruto reclamebestedingen dalen met 10%.

 Rest van complete persbericht van Nielsen:

”Het voorzichtige herstel van de economie vertaalde zich in een zeer forse groei van de bruto reclamebestedingen,” aldus Nielsen in het persbericht. ”Wel was er opnieuw sprake van een duidelijke tweedeling. Alle mediumtypen zagen de bruto reclamebestedingen toenemen, behalve de printmedia. Naast televisie was er dubbelcijferige groei voor folders en bioscoop, hoewel de laatste een bescheiden aandeel heeft in de totale bruto reclamebestedingen.  Ook out of home (+9%) en radio (+7%) kenden een goede eerste helft van 2014.

”Het herstel van de bruto reclamebestedingen zette in de tweede helft van 2013 al in met een stijging van 5%. Heel 2013 werd afgesloten met een bescheiden stijging van 1%, omdat in de eerste zes maanden van 2013 de bruto reclamebestedingen nog daalden met ruim 3%. De groei in de eerste helft van 2014 betekende dat er al twaalf maanden op rij sprake is van groei van de bruto bestedingen.

”Vrijwel alle branches besteedden in de eerste zes maanden van 2014 meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Opvallend waren de zeer sterk toegenomen bruto reclamebestedingen van fabrikanten van voedings- en genotmiddelen met meer dan 12%. In heel 2013 was er sprake van een lichte toename van 3%, maar in 2012 daalden hun bruto bestedingen nog met meer dan 12%. Ook de toegenomen bestedingen aan Transport (m.n. personenauto’s) waren opvallend, want over heel 2013 gemeten daalden de bestedingen van autofabrikanten nog met 12%.

”Er waren ook branches die in de eerste zes maanden van 2014 minder besteedden dan in dezelfde periode vorig jaar. De daling van 1,5% bij Horeca, Toerisme, Recreatie werd veroorzaakt door dalende bestedingen van touroperators. De daling bij Telecom/ICT was met 8% nog een stuk groter. Binnen deze branche was een duidelijke ‘koerswijziging’ zichtbaar van adverteren voor mobiel bellen naar (mobiel) internetten: de reclamebestedingen aan abonnementen voor mobiele telefonie daalden heel sterk (-60%), terwijl tegelijkertijd de bestedingen aan internet abonnementen sterk toenamen (+400%). De omvang van de mediabestedingen aan internetabonnementen is met € 28 miljoen (HJ1 2013: € 6 miljoen) inmiddels groter dan de € 16 miljoen die besteed werd aan abonnementen voor mobiele telefonie (HJ1 2013: € 44 miljoen).

”Sinds jaar en dag is Unilever de grootste adverteerder in Nederland, maar opvallend in het eerste halfjaar van 2014 was de forse groei van de bruto reclamebestedingen van 44,5%. Over heel 2013 daalden de bruto mediabestedingen van het was- en voedingsmiddelenconcern nog met ruim 6%. In de eerste helft van 2014 werden vooral radio (+500%) en out of home (+140%) vaker ingeschakeld, waardoor het aandeel van deze mediumtypen in de mediamix van het concern groeiden tot respectievelijk 5% en 8%. Het grootste deel van het budget ging traditiegetrouw naar televisie met een toename van 40% en een aandeel van 82%.

”Albert Heijn loste Lidl weer af als grootste adverteerder onder de supermarkten, al was de opmars van Jumbo veel opvallender. De supermarkt besteedde in de eerste helft van 2014 ruim vier keer zoveel als in dezelfde periode een jaar eerder en was met € 40 miljoen de vijfde adverteerder in Nederland. Jumbo schakelde in de eerste zes maanden van dit jaar alle mediumtypen in. Aan alle mediumtypen werd ook meer besteed, maar bij dagbladen was die groei (+ 1200%) het grootst. Het aandeel van dagbladen in de mediamix van deze supermarkt is met 4,5% echter beperkt.

”Renault Nissan was de eerste autofabrikant in de top 10. Het bedrijf besteedde in de eerste zes maanden ruim anderhalf keer zo veel als een jaar eerder. In de eerste helft van 2013 werd het mediabudget ongeveer 50-50 verdeeld over radio en televisie. In de eerste zes maanden van 2014 zette de Franse autofabrikant vrijwel volledig in op televisie (€ 30 mln.), wat ten koste ging van radio (-45%).” Aldus het complete persbericht van Nielsen van vanochtend.

 

Verantwoording cijfers door Nielsen

Bij de registratie van de bruto mediabestedingen wordt uitgegaan van de tariefkaarten van de media. Nielsen meet een medium, waarbij advertenties van producten en diensten worden opgenomen in de registratie. De actuele tarieven van de media vormen een rekeneenheid op basis waarvan de advertenties een waarde krijgen toebedeeld. Hierbij worden eventuele kortingen en individuele prijsafspraken buiten beschouwing gelaten. Het toekennen van een waarde aan een advertentie is essentieel voor de vergelijkbaarheid van media onderling. Een radiocommercial is op die manier te vergelijken met bijvoorbeeld een tijdschriftadvertentie. Met de bruto mediabestedingen wordt in beide gevallen de mediadruk weergegeven. De bruto mediabestedingen zijn gebaseerd op de registratie van de mediumtypen televisie, radio, bioscoop, dagbladen, publiekstijdschriften, vaktijdschriften, sponsored magazines, folders en out of home.

 

 

Over Nielsen

Nielsen Holdings N.V. (NYSE: NLSN) is een wereldspeler op het gebied van marketinginformatie en onderzoek met een leidende positie op het gebied van marketing- en consumenteninformatie, media- en bereiksonderzoek, online intelligence en mobile measurement. Nielsen is actief in ongeveer honderd landen en heeft hoofdkantoren in New York in de Verenigde Staten en Diemen in Nederland. Kijk voor meer informatie op www.nielsen.com.

 

Lees ook:Bruto reclamebestedingen in Nederland voor ´t eerst boven 6,1 miljard
Lees ook:Bruto reclamebestedingen plus 9,4 pct in eerste halfjaar 2010
Lees ook:Bruto reclamebestedingen in media 3,9% omlaag in 2012
Lees ook:Verrassend: reclamebestedingen licht gestegen in januari 2009
Lees ook:Netto reclame-omzet 3,7% omhoog in eerste helft ’14

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.