Netto reclame-omzet 3,7% omhoog in eerste helft ’14

De netto reclame-bestedingen in Nederland zijn in de eerste helft van 2014 met 3,7% gestegen tot € 1,8 miljard. ”Onder impuls van een voorzichtig herstellende economie lieten alle mediumtypen, behalve print, een zeer sterke groei zien. InteNielsen 1e helftrnet noteerde met 13,6% zelfs dubbelcijferige groei”, aldus een persbericht van vandaag op basis van het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen (=reclame-omzet) 2014 dat onderzoekbureau Nielsen binnenkort publiceert. De economische groei in Nederland was nog beperkt in de eerste zes maanden van 2014, maar Nederland presteerde wel iets beter dan het Europees gemiddelde. Voor het adverterend bedrijfsleven in Nederland was dit het signaal om de reclamebudgetten te verhogen, resulterend in een stevige groei (+ € 64 miljoen) van de netto mediabestedingen. Alleen de printmedia profiteerden niet van het hernieuwde vertrouwen van adverteerders in de economie en de toegenomen reclamebudgetten, aldus het persbericht van Nielsen. KLIK op grafiek om te vergroten, waardoor de cijfers leesbaar worden.

Internet noteerde de grootste groei in het eerste halfjaar van 2014 met een toename van 13,6%. Bedrijven besteedden binnen internet vooral meer aan online display advertising. Ook televisie mocht, na anderhalf jaar van dalende netto reclamebestedingen, een dikke plus noteren met +6,7%. Radio groeide zelfs nog harder en kwam in het eerste halfjaar uit op +8,5%. De netto reclamebestedingen aan out of home tenslotte stegen met 3,2%. Printmedia moesten opnieuw een flink verlies aan advertentie-omzet slikken.

Het totale printcluster zag de netto mediabestedingen in de eerste zes maanden dalen met 12,6%. Daarbinnen hadden dagbladen te maken met de grootste daling: -13,8%. Adverteerders besteedden ook fors minder aan huis-aan-huisbladen: -12,9%. Publiekstijdschriften zagen de mediabestedingen met iets meer dan 10% dalen. Aldus het persbericht van Nielsen van vandaag.

Lees ook:Lichte daling netto mediareclame in eerste helft, maar groei bij internet, buitenreclame en bios
Lees ook:Ook in eerste helft 2013 sterke daling netto reclame-omzet
Lees ook:Reclame-omzet omlaag, behalve bij internet & buitenreclame
Lees ook:Bruto reclamebestedingen plus 9,4 pct in eerste halfjaar 2010
Lees ook:‘Reclame op tv overtreft dagbladreclame voor ‘t eerst ooit’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.