De netto reclamebestedingen op de Nederlandse tv-zenders -voor reguliere commercials- zijn met 4,3% gestegen in het tweede kwartaal van dit jaar, vergeleken met hetzelfde kwartaal van 2010. ”Nog nooit was de omzet in een tweede kwartaal zo hoog,” meldt SPOT in een persbericht vandaag over het netto omzetbedrag, dus na kortingen, van €253 miljoen. ”Het tweede kwartaal van 2011 is alweer het zesde kwartaal achtereen waarin de TV-reclameomzet een groei laat zien.” De sterke groei in het tweede kwartaal is volgens SPOT-directeur Michiel van der Voort opmerkelijk omdat het tweede kwartaal van 2010 een groei noteerde van 15%, mede dankzij het WK voetbal in Zuid-Afrika en een verbeterende economie. De toename in de eerste jaarhelft van 2010 is 8,6%, maar SPOT houdt nog steeds vast aan een voorzichtige groeiverwachting van 4-6% voor het hele jaar.
De tendens uit 2010 blijft zich doorzetten in de eerste helft van dit jaar, aldus marketingorganisatie/kenniscentrum SPOT. Steeds meer adverteerders zetten TV in voor steeds meer merken. Het aantal TV-adverteerders lag in de eerste helft van dit jaar 30% hoger dan in de eerste helft van 2010. ”De omzetgroei kwam voor een deel voor rekening van deze nieuwe adverteerders. Maar ook de middelgrote en kleinere adverteerders lieten een bovengemiddelde groei zien.”
Uit de registratie van Nielsen op basis van tariefkaartprijzen -dus brutocijfers- over het eerste half jaar van 2011 blijken voeding, retail en automotive de sterkst groeiende branches. Voeding en retail tekenden in 2010 ook voor een groot deel van de groei. Het herstel van automotive in het najaar van 2010 zette in de eerste helft van dit jaar door. De TV-sector is sterker gegroeid dan de totale mediabranche. Hiermee werd het aandeel vergroot ten koste van de media dagbladen en huis-aan-huisbladen. Aldus SPOT.
Lees ook:Reclame-omzet op tv in eerste kwartaal met 15,4% omhoog
Lees ook:Stijging verwacht na 2,4% omzetdaling TV-reclame in KW1
Lees ook:Omzet radioreclame 11,5% omhoog in 2e kwartaal
Lees ook:Vroege uitschakeling Oranje op EK drukt omzet tv-reclame
Lees ook:Reclame-omzet op tv blijft stabiel dit jaar verwacht SPOT
goededag ik heb een vraag:
ondanks een regen van klachten van t.v kijkers (die handig genegeerd worden door de zenders en reclamebureaux…….)
waarom wordt niks gedaan met deze klachten over de overdaad aan t.v reclames?
let op ik ben niet TEGEN tv reclames, maar bijna altijd wordt de twaalf minuut per uur norm overschreden !!!
KORTOM: zijn de meningen van tv kijkers niet belangrijk?
dank u
Nee, niet echt. Zolang jij de tv niet uitzet en de kijkcijfers dus hoog genoeg blijven, zien zenders geen reden om dat te veranderen. Het is net als met alle andere irritante dingen in het leven (graaiende bank-, zorg- of voetbaldirecteurs, etc.) Pas als jij je geld van de bank haalt, te dure behandelingen weigert, of niet meer naar voetbalwedstrijden gaat, worden dat soort dingen aangepast. De macht ligt dus bij jou (maar dan moet de rest van Nederland het wel precies met je eens zijn.) Het is niet anders, sorry.
ok dank u voor de reactie
Een jaar later: het wordt alleen maar erger met die reclames, nu zie je ook voor elk programma van ‘uitzending gemist’ eerst een fijne reclame. Zelfs voor het journaal. De lol van het TV kijken begint er bij mij aardig af te gaan !