Reclame-omzet omlaag, behalve bij internet & buitenreclame

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in het eerste halfjaar van 2012 licht gedaald met 1,2% tot € 1,93 miljard. Vrijwel alle mediumtypen zagen de advertentieinkomsten afnemen, alleen internet en out of home (=buitenreclame) lieten een flinke plus zien. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2012 dat onderzoekbureau Nielsen binnenkort publiceert. Belangrijkste reden voor de daling is de aanhoudende laagconjunctuur waarin Nederland zich bevindt. Zowel het consumenten als het producentenvertrouwen zijn onveranderd laag. ”Door de economische onzekerheid houden veel bedrijven de hand op de knip, wat ook gevolgen heeft voor de mediabudgetten,” aldus het persbericht. ”Het enige mediumtype dat geen last lijkt te hebben van de crisis is internet, dat de mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2012 met dubbele cijfers zag groeien: 14,3%. Dat was vooral te danken aan Search met een groei van meer dan 20%, hoewel ook Display (6,9%) en Classifieds, Directories en Listings (8,2%) een stijging lieten zien.” Buitenreclame groeide met bijna 8%.


Televisie zag de netto mediabestedingen in het eerste halfjaar van 2012 dalen met 3,5%. De economische omstandigheden lieten zich ook bij dit mediumtype voelen. Televisie is doorgaans een van de laatste mediumtypen die last hebben van verslechterde economische omstandigheden. Een zomer vol grote sportevenementen heeft de daling niet tegen kunnen houden, hoewel een deel van die tournooien plaatsvond na afloop van het eerste halfjaar. De andere audiovisuele media, radio en bioscoop, zagen de netto mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2012 met 5% dalen. Aldus het persbericht van Nielsen .
De grootste daling van de mediabestedigen vond plaats bij de printmedia. Telegraaf Media Groep en Wegener berichtten eerder al over tegenvallende advertentieinkomsten uit hun print activiteiten.
De bestedingen aan dagbladen daalden dan ook met bijna 12%. Bij publiekstijdschriften namen de bestedingen ook af, maar de daling van 0,6% is gegeven de marktomstandigheden en de ontwikkeling in de afgelopen jaren een redelijk resultaat.

De daling van de mediabestedingen aan vak en managementbladen was met 5,6% een stuk minder groot dan in voorgaande jaren, maar ook hier is nog geen sprake van herstel. De grootste daling in print vond plaats bij huis aan huis/nieuwsbladen met 17%.
Volgens het CPB krimpt de Nederlandse economie in 2012 met 0,75%. In combinatie met de resultaten van de netto mediabestedingen over het eerste halfjaar van 2012 verwacht Nielsen dat de netto mediabestedingen over heel 2012 uit zullen komen op € 4,9 miljard. Dat betekent een daling van 0,5%*.

* In vergelijking met de cijfers van de in dit persbericht gerapporteerde mediumtypen waarbij in het eerste halfjaar sprake is van een daling van de netto mediabestedingen van 1,2%, worden in de prognose ook de netto mediabestedingen voor ongeadresseerde brievenbusreclame en sponsoring meegenomen. Inclusief deze mediumtypen bedraagt de verwachte daling van de netto mediabestedingen 0,5%. Exclusief deze twee mediumtypen zouden de netto mediabestedingen op hetzelfde niveau uitkomen als in 2011.

Voor het berekenen van de netto mediabestedingen doet Nielsen twee keer per jaar onderzoek onder uitgevers en mediaexploitanten in Nederland. Daarin wordt gevraagd een opgave te doen van de netto advertentieinkomsten over het betreffende jaar. Deze opgaven aggregeert Nielsen tot een totaalcijfer per mediumtype. Waar nodig worden cijfers gewogen en geëxtrapoleerd om een zo volledig mogelijk beeld van de werkelijke omvang de netto mediabestedingen per mediumtype en
van de markt te kunnen geven. De netto mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2012 en de vergelijking van deze bestedingen met die van 2011 zijn gebaseerd op de volgende mediumtypen: dagbladen, hahbladen
/ nieuwsbladen, publiekstijdschriften, vak en managementbladen, televisie, radio, bioscoop, internet en out of home (=buitenreclame).

Aldus het persbericht van het onderzoekbureau.

[PS]

Lees ook:Ook in eerste helft 2013 sterke daling netto reclame-omzet
Lees ook:Netto reclame-omzet 3,7% omhoog in eerste helft ’14
Lees ook:Dankzij tv en online: minimale 0,3%-stijging reclameuitgaven
Lees ook:Ondanks economische groei blijven reclamebestedingen stabiel in 2015
Lees ook:Netto reclamebestedingen in NL met 12,4% gedaald in 2009

Eén reactie op “Reclame-omzet omlaag, behalve bij internet & buitenreclame

  1. M. Reuver

    Vraag: Gaat Out of Home zo goed dat de advertentie van “Suit Supply” al weken lang op de duurste reclamemast staat?(knooppunt Amstel) Veel A0 locaties laten Barter deals zien of lopen langer door dan de vermeldde datum uit de advertentie. Ik ben erg benieuwd of de netto mediabestedingen bij Out of Home worden berekend a.d.h.v. harde cijfers op papier of optimistische branchevertegenwoordigers. Ik echter hoop het eerste.

    Dhr. M. Reuver

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.