Sponseromzet tv-programma’s bijna 30 pct gestegen in 2008

Unilever stopt na negen jaar met Life & Cooking, maar dat betekent niet dat het niet goed gaat met gesponsorde tv-programma’s. Onbekend is wat voor tol de economie nog zal eisen dit jaar, maar 2008 was in ieder geval een recordjaar voor zogenaamde ”non-spot reclamebestedingen” op de televisie. Uit het jaarverslag van tv-promotieclub SPOT blijkt dat dat deze reclame buiten de reguliere blokken om de laatste jaren een sterke groei vertonen. De omzet nam toe van 85 miljoen euro in 2006 en 93 miljoen euro in 2007 tot een record van 119 miljoen euro in 2008. Een jaargroei van liefst 28 pct. En spot niet met dit jargon over die opmars: ”Het past goed bij de actuele behoefte van adverteerders aan ‘experience marketing’, waarbij de omgeving van televisieprogramma’s een sterke gevoelswaarde biedt aan een merk.” De omzet van ”gewone” spotreclame -netto, dus kortingen verrekend- steeg daarentegen met slechts 0,5 pct in 2008, naar 855 miljoen (was 851 miljoen euro in 07). Voor 2009 zijn de vooruitzicht uiteraard zeer onzekerheid en hangt het animo om te adverteren sterk af van de ontwikkeling van ‘s lands economie.

Lees ook:Reclame-omzet radio daalt €5,5m, aandeel ‘non-spot’ stijgt
Lees ook:Radio: netto-reclameomzet min 16 pct in 2009, maar ‘stabiel’ in 2010
Lees ook:Reclame-inkomsten Publieke Omroep via Ster trekken weer aan
Lees ook:Netto reclame-uitgaven op tv 3,3% omhoog, groei zet door in 2015 zegt Spot
Lees ook:Geen grote evenementen: groei tv-reclame zwakt af

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.