Reclame-omzet radio daalt €5,5m, aandeel ‘non-spot’ stijgt

Eind juli werd bekend dat de reclamebestedingen op de tv daalden ondanks de grote sporttoernooien, eerder deze week meldde ook het Radio Advies Bureau dat de netto radioreclame- omzet omlaag is. Ook de economische ontwikkeling drukte de bestedingen in de media. In het eerste half jaar was de netto reclame- omzet (dus na kortingen) €5,5 miljoen gedaald tot  €103,3 miljoen, vergeleken met januari-juni 2011. Het zogenaamde ‘non-spot’-aandeel van de radioreclame steeg wel; zelfs met 14% naar €6,5 miljoen. Non-spot is de verzamelterm voor alle vormen van (radio-)reclame buiten het reclameblok, zoals sponsoring, audioboarding en branded radio, licht het RAB toe. In het tweede kwartaal bedroeg de netto reclame- omzet op radio €55,9 miljoen, waarvan €3,8 miljoen non-spot. Daarmee bedraagt het aandeel non-spot 6,8% van de totale reclamebestedingen op de radio.

Het RAB (Radio Advies Bureau) omschrijft zich als  kenniscentrum voor iedereen die zich beroepsmatig bezighoudt met radio als reclamemedium. RAB treedt op als vertegenwoordiger van de landelijke en regionale publieke en commerciële radiostations en stimuleert met deze bundeling van krachten de ontwikkeling van het vakgebied radio. Het bureau is ook een van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) ”en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.”

Lees ook:Radio: netto-reclameomzet min 16 pct in 2009, maar ‘stabiel’ in 2010
Lees ook:Herstel reclamebestedingen op radio in derde kwartaal 2013
Lees ook:Neergang radioreclame gestopt in tweede kwartaal 2013
Lees ook:Omzet radioreclame 11,5% omhoog in 2e kwartaal
Lees ook:Reclame-uitgaven op radio 6,5% omlaag in 2012 meldt RAB

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.