De netto bestedingen voor TV reclame bedroegen € 964 miljoen in 2014, een stijging van 3,3%, meldt tv-marketingorganisatie Spot. Vorig jaar werd € 850 miljoen besteed aan ‘gewone’ commercials en € 114 miljoen aan non-spot advertising, reclame buiten de reguliere blokken om. De online video platforms van de Spot zenders realiseerden in 2014 een groei van liefst 70% en kwamen uit op € 21 miljoen. De organisatie verwacht dat de groei van de TV markt doorzet in 2015. ”TV doet het goed. Het resultaat over heel 2014 is erg positief. TV weet haar leidende marktaandeel uit te bouwen naar 26,4% in het eerste halfjaar van 2014. Dit blijkt uit de netto mediabestedingen die Nielsen halfjaarlijks publiceert. Het marktaandeel van TV is toegenomen met 2,9% ten opzichte van dezelfde periode in 2013. In lijn met de inschatting van het CPB dat de economie zich in 2015 verder zal verbeteren, verwacht Spot dit jaar een groei van de TV bestedingen tussen de 2% en 3%.” Over hoe goed de tarieven voor tv-reclame worden vastgehouden meldt het jaarverslag niets.
Spot-directeur Michel van der Voort in het persbericht: “TV heeft zich fantastisch hersteld. Mede onder invloed van een record kijktijd in 2014 is de positie van televisie in de media-mix nog groter geworden. Adverteerders waarderen de aanhoudende kracht van TV; het in korte tijd genereren van een hoog bereik met kwalitatieve content biedt maximale impact. De online video platforms zorgen voor een aanvulling van het bereik dat elk jaar meer toeneemt. Kortom, een goed perspectief om mee te groeien op het verdere herstel van de economie in 2015”.
Sterke eerste helft 2014
De groei in spot advertising is vooral te danken aan de prestaties in de eerste helft van 2014 (+6,6% ten opzichte van de eerste helft van 2013). Maar ook in de tweede helft van 2014 wist TV haar positie te consolideren. In totaal groeide spot advertising op TV met 2,1%, van € 832 miljoen naar € 850 miljoen.
In 2014 werd ruim € 114 miljoen aan non-spot advertising gespendeerd. Ten opzichte van het jaar daarvoor werd hier 12,9% meer aan uitgegeven. ”Daarmee is de daling van 2013 weer volledig goedgemaakt en lijkt ook hier het tij van de economische recessie gekeerd” (KLIK op statistieken om wat te vergroten).
Bron: SPOT
Online video advertising groeit wederom fors (KLIK op statistieken om wat te vergroten).
De omzet van online video advertising van de Spot zenders* is in 2014 uitgekomen op € 20,9 miljoen, een stijging van maar liefst 70% ten opzichte van 2013. De Spot zenders realiseerden in 2014 meer dan 1,3 miljard online video-impressies via hun websites en apps. Een groei van 21%, en die groei zal voorlopig aanhouden. Spot verwacht dan ook een sterke toename van de online videobestedingen in 2015.
Bron: SPOT
*Alle belangrijke TV-broadcasters zijn aangesloten bij Spot. In het totaal zijn dit er twaalf, te weten Ster, RTL Nederland, SBS Broadcasting, Viacom, Sport1, Discovery Networks, Fox International Channels Benelux, Disney Channels Benelux, ORN, AT5, Eurosport en NBCUniversal. De participanten zijn vertegenwoordigd in alle commissies en werkgroepen van SPOT. In samenwerking met de participanten geeft SPOT invulling aan haar doelstelling om adverteerders en bureaus te informeren en inspireren over het medium TV.
Lees ook:‘Herstel reclame omzet TV tweede helft 2013 ingezet’
Lees ook:Reclame-omzet op tv blijft stabiel dit jaar verwacht SPOT
Lees ook:Reclame-omzet op tv stijgt 4-6 pct in 2011 (zegt SPOT)
Lees ook:TV-reclamemarkt daalt 5,4% naar €962 miljoen in 2012
Lees ook:Omzet tv-reclame in tweede kwartaal 2011 naar recordhoogte