Radio: netto-reclameomzet min 16 pct in 2009, maar ‘stabiel’ in 2010

Radio plaatje voor statsDe netto reclamebestedingen op de radio zijn in 2009 met 15,7 pct gedaald tot 219.6 miljoen euro, meldt het RAB/Radio Advies Bureau* in een persbericht. ‘Netto’ is het bedrag dat overblijft na het geven van kortingen. Voor het lopende jaar zijn de vooruitzichten beter en wordt een gelijkblijvende reclamebesteding verwacht als gevolg van een ”lichte stijging” vanaf medio dit jaar. Het RAB was -en blijft- enthousiast over de groei van de reclame-omzet, lees sponsoring buiten de reguliere blokken om. Deze nog bescheiden netto non-spot omzet steeg met 7,6 pct in  2009 tot ruim 7.9 miljoen euro. De organisatie meldt ook dat het aantal adverteerders op de radio in 2009 is gestegen, met 5,5 pct tot 1.628, al krompen de budgetten uiteraard als gevolg van de economische crisis (en dus reclamecrisis).

*RAB (Radio Advies Bureau) heeft tot doel hét kenniscentrum te zijn voor iedereen die zich beroepsmatig bezighoudt met radio als reclamemedium, meldt het persbericht. RAB treedt op als vertegenwoordiger van de landelijke en regionale publieke en commerciële radiostations en heeft tot doel met deze bundeling van krachten de ontwikkeling van het vakgebied van radio te stimuleren. RAB is hoofdopdrachtgever van het Continu LuisterOnderzoek en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.

Lees ook:Herstel reclamebestedingen op radio in derde kwartaal 2013
Lees ook:Reclame-omzet radio daalt €5,5m, aandeel ‘non-spot’ stijgt
Lees ook:Neergang radioreclame gestopt in tweede kwartaal 2013
Lees ook:Reclame omzet op de radio 3,5% gedaald in 2015
Lees ook:Reclame-uitgaven op radio 6,5% omlaag in 2012 meldt RAB

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.