Categorie: "Regelgeving/Zelfregulering"

Garantieclaim elektrische fiets Stella Fietsen ‘misleidend’ zegt Reclame Code Commissie

[ZIE PS onderaan]     ‘s Lands reclame waakhond, de Reclame Code Commissie, heeft vanmiddag een ‘Alert‘ rondgestuurd over Stella Fietsen. Dat ad verteert ten onrechte met ‘5 jaar garantie’ op elektrische fietsen volgens de commissie (zie site van Stella vanmiddag nog-red.). ”Zowel in haar informatiebrochure, een bij die brochure gevoegde brief en in een advertentie geeft Stella Fietsen ‘5 jaar garantie’ op elektrische fietsen. Deze garantie van vijf jaar geldt echter alleen voor het frame van de fietsen. Voor alle overige onderdelen, zoals het aandrijfsysteem, het batterijpakket en de voorvork, is de garantietermijn twee jaar,” aldus het persbericht. De RCC is van oordeel (link naar uitspraak-red.) dat adverteerder in haar reclame onvoldoende

‘Scherpste tarief’-campagne Energiedirect ‘misleidend’ volgens Reclame Code Commissie

Essent-dochter Energiedirect.nl startte vorige maand een nieuwe merkcampagne met het thema ‘Hebben we niet, hebben we wel’. Daarmee wilde de energieleverancier haar positionering als prijs-challenger benadrukken en ‘conventies in de energiemarkt doorbreken’. De campagne wordt echter ‘misleidend’ genoemd door de reclamewaakbond, de Reclame Code Commissie/RCC, hoewel er op haar site nog geen woord over de uitspraak staat. Die volgde kennelijk na een spoedklacht bij de  van concurrenten Budget Energie en de Nederlandse Energie Maatschappij, melden onder meer de vaksites

Recordboetes voor farmaceuten wegens ongeoorloofde reclame

Farmaceutische bedrijven hebben het afgelopen jaar een recordbedrag aan boetes gekregen wegens verboden reclame voor geneesmiddelen. Dat meldt de Volkskran t vandaag als opening van de krant. “Ze kregen sancties opgelegd voor vergrijpen als het fêteren van artsen of apothekers, reclame voor middelen waarvoor dat helemaal niet mag en voor het verstrekken van suggestieve of incomplete informatie.” Boetes stegen naar meer dan €800.00 in 2014 van een minimaal bedrag in 2013. Dit blijkt uit documenten van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), in bezit van de

Reclame voor meer bieb, kunst op school en fietspaden van Airbnb weggehoond in VS

Posters en billboards van Airbnb -zie meer hier- zijn in allerijl weggehaald na een storm van kritiek van inwoners van San Francisco (KLIK erop om te vergroten). Ze hadden allemaal een advies aan de gemeente over wat te doen met de $12 miljoen toeristenbelasting die Airbnb betaalt. Eéntje suggereerde de openbare bibliotheken langer open te houden. Weer een ander, bij een fietspad, stelde voor fietspaden aan te leggen. Klinkt best sympathiek, maar de campagne ging de mist in want onmoette een storm van kritiek op sociale media. Alsof belasting betalen

Mogelijk rechtszaken tegen adblokkers door Amerikaanse Internet Advertising Bureau

Branche-organisatie Internet Advertising Bureau/IAB wil adblokkers gaan aanpakken, desnoods met behulp van rechtszaken. Volgens Adobe en PageFair gebruiken 198 miljoen mensen wereldwijd dit soort software, uitgevers alleen al lopen zo jaarlijks 21,8 miljard aan advertentieomzet zet. Meldt site Emerce vandaag (en wat te denken van de adverteerders?-MvO). ”Het Amerikaanse Internet Advertising Bureau heeft afgelopen zomer al twee keer overleg gevoerd over het probleem van adblokkers. En hoewel daar nog geen conclusies uit zijn voortgekomen, wordt in elk geval gekeken naar de mogelijkheid om

Tandenborstel logo exit in reclame voor zoetwaren

Alweer ruim een maand geleden, per 1 juli, is de Code voor Zoetwaren (CVZ) vervallen. Dat betekent dat vanaf die datum het tandenborstellogo niet meer hoeft te worden afgebeeld in reclame voor zoetwaren op tv en in print, zegt de Reclame Code Commissie vandaag in een nieuwsbrief. Na vele jaren trouwe dienst . Wat natuurlijk niet betekent dat nu alles mag in de reclamevoering voor zoetwaren. ”De Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) blijft

Dier & Recht toetst ‘verbreken verkiezingsbelofte’ PvdA over plezierjacht bij Reclame Code Commissie

Opmerkelijk: de activisten achter Dier & Recht hebben een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie vanwege, beweren ze, een gebroken verkiezingsbelofte. Dat meldt het Amsterdamse dagblad Het Parool vanmiddag in een fors artikel. KLIK erop om te vergroten . De PvdA heeft gezegd dat plezierjacht verboden zou worden, maar stemde onlangs tegen een algeheel verbond, claim Dier & R echt. De advocaat van de PvdA ontkent de beschuldigingen van misleiding en zegt dat er juist strengere regels voor jagers zijn om het plezier uit de jacht te halen. En vindt dat die discussie niet bij ‘s land reclamewaakhond, maar in het parlement thuis hoort. Voorman Hans Baaij van Dier & Recht zegt in Het Parool: ”Wat er met de leeuw Cecil is gebeurd, speelt in Nederland ook. Alleen zijn het hier eenden die worden afgeknald.” Namens de Reclame Code Commissie citeert het dagblad woordvoerder Margot Bary: ”Het is nu eenmaal heel vaak zo dat er in

Nieuwe Jeugd Reclame Wijzer gepresenteerd aan reclamemakers meldt Media Rakkers

De nieuwe ‘Jeugd Reclame Wijzer‘ is aangeboden aan ‘alle reclamemakers van Nederland’. De Wijzer maakt de geldende regels voor kinderreclames uit de Nederlandse Reclamecode inzichtelijk, claimt het persbericht, en geeft adviezen aan reclamemakers voor het maken van verantwoorde kinderreclames. Aldus de site van de maker van de Wijzer, St. Media Rakkers/SMR. De ‘Jeugd Reclame Wijzer‘ kwam tot stand met medewerking van Stichting Reclame Code, de Radboud Universiteit Nijmegen en de aan de SMR gerelateerde Nationale Academie voor Media & Maatschappij en is, als je eerst je gegevens invult, gratis te downloaden – KLIK hier.

Filialen Jumbo, Whirlpool, Gamma en Forza op vingers getikt door Reclame Code Commissie

Via Twitter meldde een niet aan de Reclame Code Commissie gelateerde ‘marketing professional’ (zie ook reactie RCC zelf hieronder) vanmiddag verschillende uitspraken. Klik door op de bedrijfsnamen om bij de uitspraken te komen. Over Ju mbofiliaal Heerde/Laagste prijsgarantie, over een -niet nader genoemd- eetcafé wegens aanzetten om vroeg op de dag alcohol te drinken waarbij het verslavingsrisico als grap is afgedaan, over Whirlpool/3 jaar extra garantie, want essentiële voorwaarden onvermeld, over Gamma/25% korting op alle electrische gereedschap, want geen melding van voorwaarden, en over Forza Nunspeet Electrische fiets/Forza fiets

Actie Foodwatch tegen reclame rond kinderhelden als Maya de Bij

‘Voedselwaakhond’ Foodwatch is een email-actie begonnen tegen het Belgische entertainmentbedrijf Studio 100, de internationaal actieve maker van kinderproducties als Maya de Bij, Kabouter Plop, K3 en Mega Mindy. Zo meldt de Volkskrant vandaag. Die studio moet stoppen met het ‘uitlenen’ van haar idolen voor de promotie van producten als ijs, snoep en chips die te veel suiker, vet of zout bevatten. Foodwatch wil dat het bedrijf dus stopt met ‘ongezonde kindermarketing.’ Foodwatch op haar site: ”Dankzij Studio 100 jengelen kinderen in de winkel met succes om veel te zoete drankjes en te vette, zoete en zoute chips,