Kruidvat verslaat Dirk en krijgt Wakkere Inhaker 2011-prijs

Het Nederlandse publiek heeft Kruidvat uitgeroepen tot Wakkere Inhaker 2011, meldt vaksite Adformatie. De uiting is gemaakt door reclamebureau BeyenMeijer. De wedstrijd werd georganiseerd door Telegraaf Media Nederland. Op de tweede en derde plaats van de shortlist van tien eindigden ook twee retailers, Dirk (Obama/Rutte, reclamebureau XXS, links) –waarvan de inhaakaanpak volgens mij regelrecht werd gekopieerd door winnaar Kruidvat, maar daar maalt het publiek niet om- en Lidl (beste getest in groente en fruit, zelf gemaakt). Het onderzoek werd georganiseerd door Bureau Consumenten Onderzoek. Om alle inhakers te beoordelen hebben ruim 2.500 respondenten aan het onderzoek meegedaan. “De kracht van de inhaker van Kruidvat is vooral de treffende wijze waarop is ingehaakt op Prinsjesdag. Daarnaast blinkt de advertentie, volgens

Telegraaflezers, uit in actualiteit, originaliteit en is de advertentie leuk en grappig,” aldus Adformatie. Martijn Brinkhoff, Research Manager Bureau Consumenten Onderzoek: ‘Kruidvat, Dirk en Lidl zijn echte dagbladadverteerders die heel goed weten hoe je het beste uit dit medium haalt. Inhakers worden door de lezer beter herinnerd, hoger gewaardeerd en zijn effectiever dan gewone advertenties.’
In het sportjaar 2012 worden weer alle advertenties onderzocht die inhaken op de sportevenementen, waaronder uiteraard het EK voetbal en de Olympische Spelen.

Inhaakreclamesite Verse Reclame over de tien voor de inhaakprijs genomineerde advertenties:

Dat deze lijst heel anders is dan wanneer een vakjury had genomineerd, kan research manager Martijn Brinkhoff goed verklaren: “De consument let niet op creativiteit zoals wij dat doen. Bovendien tellen ook factoren als merkoverdracht mee. De inhakers moeten dus ook effectief zijn om overall een goede score te halen.”

Brinkhoff vertelde de aanwezigen gisteravond tijdens de uitreiking dat het onderzoeksteam in een zwart gat viel na het mooie sportjaar 2010 en daarom besloot om in het volgende jaar gewoon alle inhakers te gaan meten. Hij spreekt van een win-winsituatie, want ze leveren de adverteerder extra effect op. En de lezer kan ze ook nog eens erg waarderen. “Inhakers horen volgens de lezer bij De Telegraaf, ze zien ze zelfs als redactionele content.”

Lees ook:Inhaakadvertenties Randstad, Expert en Dixons aan kop kw1
Lees ook:Tien actuele advertenties dingen naar Telegraafprijs voor Wakkere Inhaker 2011
Lees ook:Gebruik advertentieblockers verdubbeld in Amerika
Lees ook:Winnende inhaker Kruidvat met Koniningin niet afgebeeld
Lees ook:Uniek: Bosley maakt alleen reclame voor vrouwelijke consumenten

0 reacties op “Kruidvat verslaat Dirk en krijgt Wakkere Inhaker 2011-prijs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.