Gebruik advertentieblockers verdubbeld in Amerika

Het gebruik van advertentie-blockers, pop-up-blockers en spamfilters door Amerikaanse consumenten is de afgelopen twee jaar meer dan verdubbeld, blijkt uit het onderzoek Consumers Love to Hate Advertising van Forrester Research gehouden in de Verenigde Staten. En geciteerd door Webwereld. En InformationWeek meldt dat 81 pct van de Amerikaanse breedbandabonnees pop-up-blockers en spamfilters gebruikt.

Het vermijden van advertenties beperkt zich overigens niet tot internet. Amerikaanse televisiekijkers zetten vaker digitale videorecorders in om programma's te bekijken zonder reclameboodschappen. Volgens Forrester Research zijn er drie hoofdredenen waarom consumenten de advertenties niet willen (en nu vallen we bijna van onze stoel van verbazing): de overdaad aan reclame, de irrelevantie van de boodschappen en het opdringerige karakter van advertenties.

Forrester zegt in een zeer korte samenvatting dat, sinds 2004, de houding van consumenten t.o.v. reclame wel wat verbeterd is, maar overall nog steeds negatief is. Klinkt wat dubbel maar is dat kennelijk niet. De schrijver van het rapport, Peter Kim, concludeert in zijn ‘executive summary' daarom: ‘'It's high time for marketers to improve ROI by launching technology-supported campaigns that will improve targeting and reduce spending waste.'' En dat kunnen we alleen maar toejuichen, meneer Kim.

Lees ook:Groei Europese online reclamebestedingen zwakt af komende jaren
Lees ook:Onderzoek VS: ‘Online reclame vaker geblokkeerd’
Lees ook:Kijker online-tv helft meer open voor reclame dan ‘gewone’ tv-kijkers
Lees ook:‘Raadselachtige reclame werkt averechts’
Lees ook:Kruidvat verslaat Dirk en krijgt Wakkere Inhaker 2011-prijs

3 reacties op “Gebruik advertentieblockers verdubbeld in Amerika

  1. Ad en Marie Jansen

    Je valt van je stoel van verbazing?
    Of vind jij reclame ook wel eens opdringerig, overdadig en niet ter zake?
    Wij worden overigens ook steeds positiever over reclame. Zolang we er maar niet naar hoeven te kijken.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Ad en Marie Jansen

    PS – Ter info: de reclamebanners op jouw site filteren wij ook allemaal weg. Maar dat vermoedde je waarschijnlijk al.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Redactie, Michael

    Ad en Marie: Op die banners moet je wel een keertje klikken hoor, voordat je ze filtert! Verdien ik tenminste ook nog een sneetje droogbrood aan ”mijn” reclame…
    Geestig weer. Maar dat van die stoel was echt een geintje. Te veel is nooit goed, zelfs niet van reclame (:-)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.