Categorie: "Promoties"

Gouda’s Glorie met krasactie en nieuwe term: ‘persvertorial’

En, nee, het gaat even niet over de aangekondigde krasactie van Gouda’s Glorie, waarmee je ‘mooie prijzen’ kunt winnen. Maar wel om wat er boven deze advertentie in De Telegraaf vandaag staat, een volgens mij nieuwe en onbegrijpelijke nieuwe term: ‘persvertorial.’ Je denkt natuurlijk aan het begrip ‘pers‘ -het gedrukte medium- en het woord ‘advertorial‘ dat beter bekend is. Maar een advertorial is deze advertentie met dat, lijkt het een beetje, rouwrandje er omheen zeker niet. Daarvoor ziet-ie er veel te veel uit als een ‘gewone’ advertentie en niet als een qua tekst en vormgeving in een redactioneel jasje gestoken advertentie. Raar. Wie weet reageert er wel iemand met uitleg, namens Gouda’s Glorie, hun reclamebureau, of de wakkere krant. Zou fijn zijn. [Zie UPDATE met verklaring als reactie, vaksite Marketing Tribune dook erin]

 

Adidas Predator Scout Siem de Jong van Ajax kiest Quirashi

Adidas Benelux’ Predator Scout Siem de Jong van Ajax dook op bij de A1-wedstrijd DVS’33 — DTS’35 op, helemaal in Ermelo. Siem scoutte DVS’ nietsvermoedende Haseeb Quirashi als ‘ultieme Predator-speler’ en beloonde hem met een paar gloednieuwe adiPower Predators. Van het type waarop hij zelf ook speelt. Dit eerste Predator Scout-bezoek werd vastgelegd op film en is als aankondiging van de actie te zien op deze site. ”Iedereen kan daar een tip achterlaten in de hoop dat de komende weken ook bij hen een Predator Scout verschijnt.” Verantwoordelijk bureau is TBWA\BEC, dat niet kwijt wil welke bekende Scouts er nog meer op pad gaan.

Wereldrecord Axe: 152 douchende bikini’s (plus 1 man)

“The cleaner you are, the dirtier you get.” Afgelopen weekend vestigde Axe in Engeland (alwaar het merk Lynx heet) een officieel wereldrecord: niet eerder stonden zoveel mensen – 1 man, 152 vrouwen - tegelijk onder één douche. Meldt de Nederlandse site Young Marketing. Een live versie van de bekende commercial van vijf jaar geleden, die bovendien mooi aansluit bij de strandspot die momenteel draait. BBH London is het reclamebureau van Axe/Lynx. Vrouwonvriendelijk, ongeloofwaardig en niet zo knap als 5.000 mensen verkleed als Smurf? In ieder geval past het weer bij al die eerdere marketinginspanningen van het Unilever-merk. Verleiding met een knipoog, noemen ze het daar. Dus.”

Jort Kelder maakt reclame voor ‘Slim Studeren=Geld Beheren’

Jort Kelder is niet alleen het reclame-uithangbord van Friesland Bank, hij zet zich ook in -con amore- voor de promotie voor de tweede editie van het financieel educatieprogramma ‘Slim Studeren = Geld Beheren‘. Doel is studenten bewust te maken van hun uitgaven. Kelder geeft vanmiddag tijdens de Utrechtse Introductie Tijd (UIT) het officiële startschot, meldt Marketing Tribune. Ik hoop dat ze geld hebben voor een flinke mediacampagne, want dat is zeker nodig: volgens recente cijfers van Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is de gemiddelde studentenschuld sinds 2004 namelijk met meer dan 80 procent  gestegen, van €7.939 naar €14.657. Reden om de campagne dit jaar verder uit te breiden naar zes studentensteden. In sa-

Advertentie in Volkskrant voor boek over Carice van Houten

Eerder meldde ik de advertentie voor de jazz-klassiekers van de Volkskrant, te verkrijgen via hun webwinkel, deze keer is het de beurt aan een enkele vaderlandse ster van het witte doek, Carice van Houten, Een portret in woord en beeld. Voor €14,95 (plus €1,95 verzending) krijg je liefst 250 pagina’s over haar jeugd en loopbaan, met veel foto’s, interviews met collega’s en vrienden en ‘veel niet eerder gepubliceerd beeldmateriaal.” En toch mis ik wat. Een dvd erbij, natuurlijk -dat kost heel wat extra, weet ik- met hoogtepunten uit haar filmcarrière totnogtoe. We praten wèl over ‘n knipogende

Waarom Giant 30 ‘gewone fietsers’ sponsorde in Australië

Daarom: ”At Giant, we think that real riders are the real heroes of cycling.” In ieder geval in Australië. De Tour is allang weer voorbij, en dit bericht een maand oud, maar toch wel interessant om alsnog te melden. Want de van origine Taiwanese fietsenproducent Giant kennen wij natuurlijk ook.  T.g.v. die Tour, die toevallig ook nog eens werd gewonnen door een Australiër, Cadel Evans, sponsorde het bedrijf in plaatsen van topathleten 30 ‘gewone’ fietsers van alledag. ”Die fietsen voor hun gezondheid,

Volkskrant maakt reclame voor klassieke cd’s van Miles, Sarah, Chet, Dave, Billie, Louis, Aretha, Stan, Paul en Nina

Voor die klassiekers met jazz-sterren help ik dus graag reclame maken, ook al spek ik dan die webwinkel van de Volkskrant. Die relatief al véél meer verdient dan de krant. Never mind. Alleen, die tien klassieke albums voor slechts €29,95 (plus €1,95 vervoer), amper €3 per cd, zou ik niet, zoals in deze advertentie, ‘de ultieme zondagochtend muziek‘ noemen. Meer avondwerk, glaasje whisky erbij. Zeker bij mijn favoriete jazz-cd ooit, Kind Of Blue, met o.a. Miles Davis, John Coltrane, Julian Adderley en Bill Evans. Zo cool. Maar die heeft elke jazz-liefhebber al.

.

Speciale Taxi voor rokers is een taxi met een boodschap

De Smoking Taxi heet-ie in goed Duits. In de café’s en restaurants van München en Berlijn werd onlangs reclame gemaakt voor deze nieuwe, gratis dienst voor rokende gasten. De actie was bedacht door Mediaplus, i.s.m. Serviceplan, voor Glücklicher Nichtraucher, een organisatie die claimt je in vijf(!) dagenvan het roken af te kunnen helpen. De gasten wisten niet wat ze te wachten stond, behalve dat aanlokkelijke gratis ritje. De ex-roker in het filmpje, via de site Rogenica, moet nog wel even leren waar hij zijn afgedankte pakje weggooit. Maar dat is misschien iets voor een volgende, even originele actie ;-)

Strafreclame: Peugeot introduceert muis in nieuw online spel

Het schijnt eerder gedaan te zijn, in andere vormen, maar nog nooit online: straf reclame. Of, zoals een Amerikaan blog, AdFreak, het noemt, Endurance advertising. Het gaat om een Zweedse promotie voor de Peugeot-modellen 207 CC,  308 CC en hun sportwagen RCZ. In dit filmpje wordt ‘t (bedenkersreclamebureau Volt), kort uitgelegd. Bezoekers aan een speciale site, inloggen via Facebook, moesten hun muis klikken op hun favoriete Peugeot, en degene die dat het langst volhield per auto kreeg ‘m niet, haha,