TV-reclame over leningen ergert kijkers ‘massaal’

We geloven dat wel: uit nieuw onderzoek blijkt dat ruim 90
procent van alle Nederlanders tv-reclame voor leningen irritant vindt; tweederde zapt zelfs weg als een dergelijke commercial op tv komt. En ‘meer dan de helft van de Nederlanders zegt nooit een lening af te sluiten met een kredietverstrekker die op tv adverteert.’ Maar ze doen het wel natuurlijk. Hoe zijn Dirk Scheringa’s VSB Bank en Frisia anders zo groot geworden?

Laagopgeleiden hebben de minste problemen met commercials over leningen,
Dat blijkt uit een onderzoek onder 531 Nederlanders in opdracht van InterBank, een onderdeel van ABN Amro. Misschien verklaart dat wel het succes van de ondernemer uit Wognum (tevens AZ-baas, schaats- en kunstsponsor).

De ondervraagden denken dat er informatie wordt verzwegen en dat er addertjes onder het gras zitten, meldt het ANP.
Begin dit jaar is een nieuwe wet van kracht geworden, waarin regels zijn vastgelegd voor reclames over leningen. Hoewel de richtlijnen uit de Wet financiële dienstverlening (Wfd) in de meeste commercials worden overgenomen, ziet twee derde van de Nederlanders geen verschil. Vier op de vijf ondervraagden blijft erbij dat de commercials misleidend zijn. Werk aan de winkel voor de pr-branche, dus.

Lees ook:Onderzoek: Nederlanders positief over overheidscampagnes
Lees ook:Digitale televisie werkt meer reclameskippen in de hand – onderzoek
Lees ook:‘Reclame banken nuttig maar ook ongeloofwaardig’ (onderzoek)
Lees ook:Slechts 10% Nederlanders wil extra betalen voor reclamevrije omroep
Lees ook:MSN: ‘Van alle Nederlanders haalt 60 pct informatie van internet’

3 reacties op “TV-reclame over leningen ergert kijkers ‘massaal’

  1. Ad en Marie Jansen

    ABN Amro??? Die zendt zelf ook al veel te veel spotjes uit. Die zullen dan ook wel misleidend zijn. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we er nooit meer dan flarden van hebben gezien tijdens het wegzappen. Want wat die ABN-baas Rijkman Groenink (let op de naam…) te vertellen heeft, dat interesseert ons werkelijk helemaal niks!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Tom

    “TV reclame over leningen ergert kijkers massaal”

    En wat te denken van Google-ads voor diverse leningen (zie hierboven)…

    “Laagopgeleiden hebben de minste problemen met commercials over leningen”

    Laat dat nou ook de doelgroep zijn. Laagopgeleiden hebben de laagste inkomsten en zijn dus eerder geneigd zich tot kredietverstrekkers te wenden. Ook de kleine lettertjes zijn aan deze groep vaak niet besteedt. Geld verdienen over de rug van de zwakkeren in onze samenleving. Zelf dan ook totaal geen voorstander van dit type commercials.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Michael, redactie

    @Ad en Marie: zet je maar schrap, de nieuwe campagne van de rijke mannen/vrouwen van ABN Amro komt eraan, nu ze net van reclamebureau zijn gewisseld. Exit Peer, exit animatie. Wie weet willen jullie ‘m graag even bekijken. Eh, heel eventjes dan.

    @Tom: die commercials worden al scherp in de gaten gehouden door diverse organen, maar ik zou ”laaggeleiden” ze niet graag onthouden. De overheid zou dan wel erg betuttelend bezig zijn. Eigenverantwoordelijkheid, een groot goed. Al kan niet iedereen daar altijd juist mee omgaan.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.