Consument kijkt dagelijks 17 minuten naar tv-reclame

De hoeveelheid reclame op televisie blijft fors stijgen. In de eerste helft van 2006 met ruim 9 pct. Dat valt te lezen in het Televisierapport 2006 van tv-promotieorganisatie SPOT. Het aantal merken dat te zien is heeft inmiddels de 1600 overtroffen. Er wordt dagelijks ongeveer 17 minuten naar al die reclame op televisie gekeken. Hoeveel commercials dat per dag is?

Uit het onderzoek blijkt die 17 minuten naar
reclame kijken, een kleine 9 pct van de dagelijkse kijktijd opslokt. Het aandeel reclame
kijken in de kijktijd stijgt niet.

In 2005 en 2006 ziet SPOT een opvallende
daling in de spotlengte: de lengte van commecials neemt af van 26,1 seconde in 2004 naar
25,3 seconden in 2005 en, naar verwachting, tot 24,5 seconden in 2006. Met
andere woorden, dat betekent dat de Nederlandse kijker dagelijks rond 40 (!)
commercials aan zich voorbij ziet trekken. Als ie niet op de wc zit of koffie
aan het zetten is of een krantje leest, natuurlijk.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de toenemende belangstelling om op televisie te adverteren breed is. De meeste groei zit volgens SPOT bij de banken en verzekeringen, loterijen, lichaamsverzorgings-producten en dranken (frisdrank en bier).

De concurrentiepositie van het medium tv op de reclamemarkt wordt daardoor sterker. Minder goed nieuws dus voor dagblad- en tijdschriftuitgevers. Volgens SPOT besteden de top-tien adverteerders bijna driekwart van hun budget bij de tv-zenders. Dat was vijf jaar geleden nog rond de 60 pct.

Als we de tv-promotoren mogen geloven gaat die groei dus ten koste van het aandeel van dagbladen (van 19 pct naar 8 pct aandeel) en tijdschriften (van 7 pct naar 4 pct aandeel). Internetreclame (banners en buttons) vormt vooralsnog geen enkele bedreiging voor de gevestigde mediumtypen. Kunnen we concluderen. Want neemt slechts 1 pct van de bestedingen voor zijn rekening. Niet geregistreerd is wat de adverteerders besteden aan hun eigen websites.

Genoemde marktaandeelverliezen zijn overigens niet bevestigd door de dag- en tijdschrijftenuitgevers. Het marktaandeel van radio-reclame is 4 pct en vermoedelijk stabiel gebleven in de eerste helft van het jaar.

SPOT is überhaupt heel content. De reclamebestedingen op tv stijgen dus, een trend die zich doorzet in de tweede helft van dit jaar dankzij OS en WK Voetbal. De kijktijd van het publiek groeit ook en bedraagt nu al gemiddeld drie uur en een kwartier per dag! En het aantal verkochte tv’s stijgt niet alleen, ze worden steeds beter (en duurder).


De Stichting tot Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame houdt zich bezig met de promotie van televisie als reclamemedium voor adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamewervingsbedrijven van de tv-zenders.

Lees ook:Omzet tv-reclame in tweede kwartaal 2011 naar recordhoogte
Lees ook:Reclame-omzet op tv in eerste kwartaal met 15,4% omhoog
Lees ook:‘Reclameconsumptie al jaren stabiel: ongeveer 17 minuten per dag’
Lees ook:Netto reclame-uitgaven op tv 3,3% omhoog, groei zet door in 2015 zegt Spot
Lees ook:Reclame-omzet op tv blijft stabiel dit jaar verwacht SPOT

13 reacties op “Consument kijkt dagelijks 17 minuten naar tv-reclame

  1. Hermano J.

    Was er niet een keertje dat onderzoek dat 80% van de mensen die zg naar reclame op de buis kijkt helemaal niet kijkt? Dus hoeveel van die 17 minuten zijn er dan eigenlijk over, dat er ECHT wordt gekeken? Misschien maar 10 minuten, of nog minder.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Ad en Marie Jansen

    17 minuten!!! Wat kun je in die tijd niet allemaal voor nuttige dingen doen?!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Jeroen

    Ik vind 17 minuten alsnog weinig. Ik kijk volgens mij 3 uur op een dag naar reclame, of dat lijkt alleen maar zo omdat het zo vervelend en saai is.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Michael van Os

    @Hermano J.: Ik zal je vraag voorleggen aan iemand van SPOT. Je hoort.

      /   Beantwoorden  / 
  5. mezelf

    17 minuten lijkt me sterk om eerlijk te zijn.. stel je kijkt een film op tv ben je om de 20 – 30 minuten film genoodzaakt ruim 10 minuten reclame te bekijken.. dus dat is onzin met die 17 minuten per dag… laat ze maar een nieuwe test doen.. maar dan dit keer niet stoppen na 1 uur

      /   Beantwoorden  / 
  6. Paul van Niekerk

    Uit dat onderzoek bleek: 20% kijkt aandachtig naar de reclame, 40% kijkt ‘half’ en de resterende 40% zapt weg of loopt de kamer uit. Die laatste groep wordt in het kijkonderzoek niet meegeteld. Van die 17 minuten kijkt dus een derde met volle aandacht en nog tweederde ‘met een bord eten op schoot’. Dit tezamen leidt ertoe dat de meeste campagnes effectief zijn voor de doelen van de adverteerders.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Piet Verschuren

    Vooral SBS6 kan er een potje van, kijk je net de intro van een serie, komt die reclame er al na 5 minuten aankakken.

    Het is echt geen 17 minuten verplicht kijken naar reclame het zijn er meer zoals hier is genoemd.

    Irritant is dat ze previews van films die nog zullen komen aan de reclame aan vastplakken.
    En hier betaal je dan voor om je te laten hersenspoelen door die irritante reclame.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Redactie, Michael

    @Piet: ik moet je wel even corrigeren, want voor SBS hoef je niets te betalen als kijker, reclame is de enige bron van inkomsten van dit soort commerciele zenders. Vandaar dat er daar meer reclame te zien is dan bij de Publieke Omroep-zenders die voor ongeveer de helft door de belastingbetaler worden gefinancieerd (rest door STER-inkomsten).

      /   Beantwoorden  / 
  9. Piet Verschuren

    bedankt Michael.
    dan gaat deze zender zeker uit mijn tvzender-indeling.
    de series die er op komen koop ‘k wel op dvd, dat kijkt een stuk rustiger.

      /   Beantwoorden  / 
  10. Redactie, Michael

    @Piet: ik zou nog even wachten als ik jou was, op het eindresultaat van de besprekingen van Tien van De Mol met RTL of SBS. Misschien ben je geen voetbalfan, maar kans is dat een van beide zenders, misschien wel SBS, het voetbalpakket overneemt…

      /   Beantwoorden  / 
  11. Jos van Liempd

    Beste Michael, da kan nie hé? Da’s niet helemaal waar, dat je voor sbs niet betaalt. A. zitten ze in het kabelpakket waar je voor betaalt, dus de mensen zullen dat zo voelen, maar vooral B. de reclameinkomsten van sbs/andere zenders worden door de producenten van de producten doorberekend in de consumentenprijs. Zo betaal ik als ik een peijnenburg ontbijtkoek koop voor 1,29, ruim 14 cent geloof ik voor de reclame die ze maken.
    Ik lijk Ad en Marie wel, sorry…

      /   Beantwoorden  / 
  12. Redactie, Michael

    @Jos: ja, je lijkt A&M wel, die ineens ondergedoken lijken. Goeie plaatsvervanger ben je. Een radiostilte zeker van A&M, misschien wel stilte voor de storm (hoop ik).
    Ik vind je redenering wat ver gezocht, eerwaarde. Dat van die kabelaars koop ik, met moeite. Niet Peijenburg, dat hoef je niet aan te schaffen.
    Maar okay, toegegeven, in zekere zin heb je natuurlijk wel gelijk. Zo bekeken betaalt de belastingbetaler dubbel voor het kijken naar de Publieke Omroep, niet waar. Dat had je nou niet moeten zeggen!

      /   Beantwoorden  / 
  13. Jos van Liempd

    En je betaalt ook dubbel voor de krant, het tijdschrift etc. En dan zijn er ook nog mensen die betalen voor een shirt met reclame/logo erop. Ik reken echt op bijval van A&M…
    ;-)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.