‘Reclameconsumptie al jaren stabiel: ongeveer 17 minuten per dag’

Je zou ‘t soms niet zeggen, maar de ”reclamedruk” bij de consument is al jaren stabiel. Vanaf 2005 wordt ongeveer 17 minuten reclame per dag gekeken, dat is rond 9 pct van de kijktijd. Dat zegt de Stichting Promotie Televisiereclame (SPOT) in haar jaarrapport 2007. Adverteerders brengen minder merken in tv-spots, maar maken er wel vaker reclame voor. Het aantal ”dubbel-spotjes” -commercials gevolgd door met z.g. tag-ons- is vorig jaar ineens gestegen, tot 26 pct van de campagnes. De lengte van individuele spots daalt de laatste jaren, van gemiddeld 28 seconden in 1999 tot 24 sec dit jaar. De reclamebestedingen zijn in 2007, zoals eerder gemeld, met 7 pct tot 851 miljoen gestegen. Interessant is dat non-spot reclame -dus reclame buiten de reguliere blokken- sneller stijgt, met 10 pct, tot 93 miljoen in ’07. Dat percentage is in het lopende jaar nog sneller gestegen, aldus SPOT. Die veel minder makkelijk herkenbare reclamevorm wordt dus kennelijk steeds effectiever gevonden door adverteerders, effectiever dan ”gewone” commercials. SPOT noemt zich  het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame. Deze organisatie  verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. Voor de uitvoering van haar taken is SPOT onder meer op de volgende wijzen actief: 1. Onderzoek naar het gebruik van televisie en de effecten van televisiereclame;  2. SPOT vertegenwoordigt de zenders in de Stichting Kijkonderzoek (SKO) voor de dagelijkse meting van de kijkcijfers en controle van de uitgezonden commercials;  3. Publicatie van brancherapporten; 4. TIP, digitaal informatie platform voor professionals; 5. Public Affairs/PR.

In SPOT participeren STER (Publieke Omroep),  Discovery Networks,  ORN
(Omroepreclame regionale zenders), RTL Nederland, National Geographic Channel, AT5, SBS Broadcasting,     Jetix, RNN7, MTV Networks en Het Gesprek (tijdelijk inactief).

Lees ook:Uitgaven tv-reclame dankzij EK Voetbal 4,3 pct omhoog in 2e kwartaal
Lees ook:Reclame-omzet op tv stijgt 4-6 pct in 2011 (zegt SPOT)
Lees ook:Inkomsten van tv-reclame lijdt niet onder opmars internet zegt SPOT
Lees ook:Reclame-omzet op tv 7% omhoog in eerste kwartaal
Lees ook:Netto-uitgave aan tv-reclame 5 pct omhoog in eerste kwartaal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.