Reclame-omzet op tv blijft stabiel dit jaar verwacht SPOT

Spot halfjaar verslagDe netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2015 uitgekomen op €456 miljoen, een daling van 4,2%. Maar dankzij een ingezette verbetering in de tweede helft blijven de netto reclameuitgaven -netto betekent: rekening houdend met gegeven kortingen- uiteindelijk gelijk aan die van 2014 (€964 miljoen, een stijging van 3,3%). Dat blijkt uit het halfjaarrapport 2015 van SPOT. Dat is het Nederlandse marketingcentrum voor tv-reclame (en tóch geloven we de cijfertjes, haha). KLIK op bijgaand staat met meer statistieken om te vergroten. In de eersteeerste helft van dit jaar werd € 401 miljoen besteed aan spot(jes) advertising en € 55 miljoen aan non-spot advertising (=veelal programma-sponsoring). De online videoplatforms van de SPOT-zenders realiseerden in de eerste helft van 2015 een groei van 7% en kwamen uit op € 10,4 miljoen. ”SPOT verwacht in de tweede helft van dit jaar een groei van de TV-markt, waardoor het hele jaar uiteindelijk op een nullijn zal uitkomen,” aldus het persbericht van vanochtend.

”De CPB-ramingen van jongstleden 11 augustus geven een positiever beeld over het herstel van de economie. De prognoses voor de economische groei, de afname van de werkeloosheid en de toename van koopkracht zijn in positieve zin bijgesteld. Deze ontwikkelingen zullen een positieve impact hebben op de verdere economische groei en ook op de communicatieplannen van veel adverteerders,” meldt SPOT. ”De eerste indruk over de TV-reclamemarkt in het derde kwartaal is positief. En op basis van gesprekken met bureaus en adverteerders is SPOT dan ook optimistisch over de TV-reclamebestedingen voor de tweede helft van het jaar.”

Kijktijd live kijken daalt, uitgesteld kijken stijgt

De kijktijd is in de eerste helft van 2015 uitgekomen op 195 minuten, een daling van 4% ten opzichte van de eerste helft van 2014. Deze daling blijft ook bestaan als we 2015 vergelijken met 2013, ook een jaar zonder grote sportevents. Live TV ondervindt meer concurrentie van VOD-platforms als Netflix en online videoplatforms als Youtube. Wel is er meer uitgesteld en via de harddiskrecorder gekeken. Deze tijd groeide van 20 naar totaal 24 minuten, aldus SPOT.

Michel van der Voort, directeur van het marketingcentrum licht nog toe wat betreft de halfjaarcijfers: ”We hebben het de eerste zes maanden moeten stellen met minder TV-campagnes uit de de grootste branches retail en FMCG. Voor een deel is dat recht getrokken door een verdere aanwas van e-commerce campagnes, een tak van sport die jaar op jaar groeit op TV. Verder merken we dat veel adverteerders in een herstellende economie nog behoudend zijn in hun marketingplannen. Al met al zijn we tevreden over de gerealiseerde omzet en de verdere groei van de online video-omzet. Een punt van aandacht voor onze TV-zenders is de ontwikkeling in de kijktijd. Het verlies van kijkers van lineaire TV wordt voor een deel goed gemaakt door een uitbreiding van het VOD (=Viewing On Demand-red.) aanbod van onze zenders. Dit aanbod zal de komende jaren snel verder groeien. Kijk alleen al naar de Multi Channel Networks waar met name RTL en SBS voortvarend mee aan de slag zijn gegaan.”

 

Over SPOT

SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders.  Erin participeren de volgende organisaties: Ster, Discovery Networks Benelux, ORN, RTL Nederland, FOX Channels Benelux, AT5, SBS Broadcasting, Disney Channels Benelux, VIACOM International Media Network Benelux, NBCU, History Channel, Sport1 en A & E Networks.

Lees ook:Reclame omzet op tv onveranderd in 2015, dit jaar verbetering verwacht
Lees ook:Vroege uitschakeling Oranje op EK drukt omzet tv-reclame
Lees ook:Netto reclame-uitgaven op tv 3,3% omhoog, groei zet door in 2015 zegt Spot
Lees ook:Scherpe 7,3% omzetdaling tv-reclame in derde kwartaal
Lees ook:TV-reclamemarkt daalt 5,4% naar €962 miljoen in 2012

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.