De meisjes bedanken Nederland want Verkade is ‘favoriete merk’

Inhaker in de krant vandaag, de meisjes van Verkade. Ze bedanken Nederland. Ze zijn namelijk blij, want Verkade is gekozen tot ''het favoriete merk van Nederland'' (bron: FNLI Merk van het Jaar Award) na een onderzoek onder ruim 5.800 Nederlanders. ''Want als je zoveel aandacht en liefde in je koekjes en chocolade stopt is het fijn als die liefde ook beantwoord wordt.'' Aardige advertentie, niet bijzonder. Wel een leuke opsteker ook voor Verkade in de strijd van de A-merken tegen de huismerken, met name van Albert Heijn. Nummer 2 was Douwe Egberts.

  

Nummer 3, ook van DE, is theemerk Pickwick, 4 Mona, 5 Bolletje, 6 Unox, 7 Honig, 8 Campina, 9 Hertog en 10 Conimex. Het zou best eens een leuke excercitie om de reclamebudgetten van die tien merken met elkaar te vergelijken. Toch eens kijken op de grootste reclamemakers ook het populairst blijken het Nederlandse publiek. IJsmerk Hertog (van Unilever), nu 9de, mocht de prijs Merk van het Jaar vorig jaar in ontvangst nemen.

De FNLI/Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie concludeert voorts that de ''merkkracht'' van de onderzochte levensmiddelen licht is toegenomen, het afgelopen jaar. En nu wat jargon: ''De merkkwaliteit van de onderzochte levensmiddelenmerken is nog altijd groter dan hun merkvitaliteit. Binnen die merkvitaliteit is het de merkexpressiviteit die de meeste ruimte biedt voor verbetering.'' Aha.

Tenslotte merkt de organisator van het festival op dat het opvallend is, dat de grote internationale merken ontbreken in de top van de Merk van het Jaar 2008-ranglijst. ''Boodschappers kennen anno  2008 de grootste merkkracht toe aan (oer-) Hollandse merken.'' Zou die laatste groep levensmiddelen het laatste jaar ook meer aan reclame hebben besteed?

Lees ook:Met hulp van reclame: Verkade Merk van het Jaar 2010
Lees ook:Zorgen voor reclamemakers: A-merk verliest statuur in supermarkt
Lees ook:De ‘Meisjes van Verkade’ nu in musical achtig spotje
Lees ook:‘Voedingsindustrie staakt reclame gericht op jonge kinderen’
Lees ook:‘Afspraken rondom kinderen en reclame goed nageleefd’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.