‘Voedingsindustrie staakt reclame gericht op jonge kinderen’

De voedingsindustrie verenigd in de FNLI gaat geen reclame meer maken die gericht is op
kinderen onder zeven jaar. Het verbod geldt voor alle media op alle
tijdstippen, meldt Adformatie Online, een bericht in NRC Handelsblad citerend. De FNLI is er overigens knap cy- nisch over. Directeur Philip den Ouden: ‘We
geloven niet dat dit een jota helpt tegen overgewicht, maar we willen
een keer een einde maken aan de dis- cussie.’
Voor het eerst is de industrie bereid tot
beperk- ende maatregelen voor jonge kinderen als het gaat om een ban op
reclame voor voeding gericht op kinderen tot 7 jaar. De FNLI stuurt een voorstel hierover binnen twee maanden naar de stichting
Reclame Code, zegt

Den Ouden. Hiermee wil de industrie een bijdrage leveren aan het terugdringen van overgewicht bij kinderen. Als de stichting Reclame Code akkoord gaat kan de maatregel in de eerste helft van volgend jaar ingaan.

Al langere tijd wordt de voedingsindustrie gevraagd haar voedingsreclame te beperken die gericht is op kinderen. Het gaat vooral om reclame in kinderbladen en rond de tv-programma's op commerciële kinderzenders Jetix en Nickelodeon.
De FNLI trekt de reclame voor alle voeding in, want de organisatie meent dat de ene soort voeding niet schadelijker is dan de andere, aldus Adformatie/NRC Handelsblad. (FNLI staat voor Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie.

Lees ook:‘Afspraken over reclame gericht op kinderen goeddeels nageleefd’ zegt levensmiddelenbranche na onderzoek SRC
Lees ook:‘Afspraken rondom kinderen en reclame goed nageleefd’
Lees ook:Reclamerakkers noemt reclamebesluit Mars ‘onnodig’
Lees ook:‘Strengere reclameregels voor voeding kinderen’
Lees ook:‘Campagne tegen overgewicht maar deels effectief’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.