Ook Chocomel en Appelsientje in de strijd tegen huismerken AH

Niet alleen Unilever reageert op tegen de aanval op A-merken van 's lands grootste kruidenier Albert Heijn, dat over de eigen huismerken zegt: ''minstens zo goed, stukken goedkoper.'' Een nieuw reclame-oorlogje is geboren. Vandaag komt Friesland Foods met advertenties in de krant over haar bekende producten Chocomel en Appelsientje. Vorige week was het de beurt aan Unilevers Calvé-pindakaas, wasverzachter Robijn en vaatwastablet Sun. Allemaal typisch Nederlandse merken. Benieuwd wie er volgt. Zou een niet-Nederlandse grootmacht als Procter & Gamble ook meedoen aan deze collectieve nationale A-merk actie, en b.v. Nestlé? Dat zou het A-merkverhaal nog sterker maken.

  

De Frieslandadvertenties lijken hetzelfde, maar dat zijn ze niet,
behalve visueel. Elke referentie aan AH's provocaties met hun
blindtests en huismerken met de claim dat deze ''minstens zo goed,
stukken goedkoper
'' zijn onbreekt. Dus Unilevers grappige zinnetje
''Ah, we gaan vergelijken?''

In de Chocomel-advertentie in de
krant vandaag gaat het primair over de ''unieke smaak.'' Bovendien is
Chocomel al 75 jaar de enige èchte. Appelsientje meldt dat uit
smaaktesten is gebleken dat 7 op de 10 Nederlanders kozen voor
Appelsientje ''als lekkerste van het hele schap.'' Al 35 jaar het beste
onder de zon, immers. De implicatie is dus dat je voor ''lekkerder'' en
''oud en bekend'' meer geld mag rekenen dan voor een minder lekker
huismerk (van AH). Boeiend.

De kopregels van de advertenties luiden: Appelsientje, al 35 jaar het
beste onder de zon
en Chocomel, al 75 jaar de enige èchte. En de eindslogans (pay-offs) is: Haal het beste uit de zon. Appelsientje. En: Chocomel. De enige èchte.

 

Lees ook:Huismerken Albert Heijn ‘waar Nederland gek op is’ ingezet in reclame oorlog supers
Lees ook:Nieuwe reclameoorlog: Calvé, Robijn, Sun contra huismerken AH
Lees ook:Chocomel Letters als nieuwste Sinterklaas-reclame
Lees ook:Dirk tot Jumbo: ‘Goedkoper zijn dan AH en C1000 niet zo moeilijk’
Lees ook:‘Lidl glansrijk de goedkoopste’ (volgens Consumentenbond, claimen ze in reclame)

8 reacties op “Ook Chocomel en Appelsientje in de strijd tegen huismerken AH

  1. Redactie, Michael

    ‘AH mag wel een weerwoord krijgen’, zei Friesland Foods woordvoerder Rob van Dongen gisteren tegen vakblad Adformatie, ‘er is namelijk wel degelijk verschil tussen A-merken en huismerken, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie en distributie. Chocomel is bijvoorbeeld bijna overal verkrijgbaar, van snackbar tot sterrenrestaurant’.
    Ook op smaak winnen A-merken het van huismerken, volgens Van Dongen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de onafhankelijke smaaktest in opdracht van Friesland Foods. Daaruit blijkt dat Appelsientje het lekkerst wordt gevonden (zoals in die advertentie staat).
    Naast de landelijke dagbladen, worden ook de regionale dagbladen en de gratis dagbladen ingezet, aldus Adformatie.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Tom

    Michael,

    Als trouw lezer van je blog ga ik even een beroep doen op jou kennis als dat mag. Ik ben voor een opdracht voor school op zoek naar 2 reclamecampagnes van bedrijven die zowel op televisie als in de bioscoop zijn verschenen. Het moeten commercials zijn voor dezelfde campagne, maar moeten wel verschillen van elkaar.

    Heb jij enig idee waar ik deze kan vinden, of ken jij voorbeelden?

    Ik hoop dat je me kan helpen!

    Keep up the good work!

    Tom

      /   Beantwoorden  / 
  3. Redactie, Michael

    Dank voor je compliment, Tom, en ik denk na. Een lastige, want (korte) tv- en (langere) bioscoopcommercials komen doorgaans uit dezelfde koker. Logisch, je wil je kijkers, vaak dezelfde, niet van de wijs brengen met iets anders visueels of een andere boodschap.
    Vroeger kregen we geregeld vragen over Centraal Beheer. Waarom hun tv-commercials zo heel anders waren dan hun dagbladadvertenties. Met die laatsten -oersaai, want veel woorden, geen beeld- worden de polissen verkocht. Moet ook gebeuren, haha. Maar de belangstelling wordt gekweekt door de jarenlange tv-campagne.
    Als ik wat vind, dan hoor je zeker.

      /   Beantwoorden  / 
  4. G. Rutter

    Ik verwacht eerder andere typisch Nederlandse A-merken, zoals Peijnenburg of Bolletje.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Redactie, Michael

    Is dit een zwaan-kleef-aan-actie? Niet zo waarschijnlijk. Ook ik ben heel benieuwd. Waarschijnlijk is dit zorgvuldig gepland, in alle stilte, door aantal A-merkproducenten, want samen sterk contra AH. Hoewel ze natuurlijk in eerste instantie het publiek willen bereiken, de consument moet toch de keuze maken in de supermarkt. En ziet, net als ik, graag met A-merken bij AH.
    En de deelnemers aan de reclamecampagne mogen natuurlijk ook geen A-merkfabrikanten zijn die zelf ook huismerken produceren…

      /   Beantwoorden  / 
  6. Tom

    Het doel van het onderzoek is zeg maar het vinden van commercials bv die van de Landrover Discovery, die zowel op TV als in de bioscoop zijn verschenen. Zelfde product maar wel een andere reclame. Het waarom hierachter moet ik onderzoeken.

    Echter kan ik deze reclames op internet niet eens vinden? Wat ik dus zoek zijn dit soort voorbeelden en mensen die weten waar ik deze reclames kan vinden!

      /   Beantwoorden  / 
  7. Redactie, Michael

    Ik snap het, en zal zoeken. Maar, nogmaals, het lijkt mij niet zo zinvol om tv/bios te nemen. Die reclame wijkt zelden af; het is veel te duur om alleen een commercial voor de bios te maken. Misschien de internationale merken… Interessanter -en wat makkelijker qua infovergaring- is wellicht de combi tv/print (voorbeeld Centraal Beheer).

      /   Beantwoorden  / 
  8. Tom

    tja.. alleen jammer dat de opdracht duidelijk tv/bios vermeld :)

    Ik zoek rustig door en wacht rustig af of jij nog iets weet te vinden!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.