Categorie: "Columns"

A-merkfabrikanten vinden gehoor bij BNR-reclamecolumnist Bik

Reclamecolumnist Manfred Bik van BNR Nieuwsradio is positief over de net opgerichte nieuwe belangenclub van A-merkfabrikanten, met name wat betreft de wens om het merkrecht verder aan te scherpen en beter toe te passen, zodat hun innovaties minder snel gekopieerd worden door de huismerken van supers. Maar hij is ook skeptisch in zijn column vandaag: ”Hoe vaak die merkartikelen- fabrikanten ook met elkaar in hetzelfde schuitje  zitten, ze voeren toch altijd nog liever oorlog tegen elkaar, dan tegen degene die de macht over de klant heeft.” Die supers dus. Actuele kapstok voor Bik’s column is Jumbo’s spectaculaire verlaging van A-merkprijzen, wat heeft geleid tot een heuse prijzenoorlog in dat segment en net ook de oprichting van een belangengroep voor fabrikanten. Bik: ”De A-merken zitten nu écht in de hoek waar de klappen vallen.”

‘Als merk heeft Europa een gigantisch probleem’ zegt BNR-reclamecolumnist Bik

Heel wat mensen zijn gisteren gaan stemmen om duidelijk te maken wat ze niet willen, constateert BNR Nieuwsradio’s reclamecolumnist Manfred Bik. Zijn mening vervat in zijn zijn column vandaag: Europa moet voortaan verkocht worden als een goed biermerk. ”Tegen de politieke brouwerij in Brussel zou ik daarom willen zeggen: ga toch eens met je klanten communiceren op basis van wat zij willen, in plaats van steeds maar te zeggen wat jij van die klant wil.” Niet voor niks is er geen enkel biermerk dat zijn klanten steeds opnieuw gaat uitleggen dat ze gerst, water en hop lekker moeten vinden, aldus Bik. ”Mensen willen gewoon een lekker biertje, of een verfrissend biertje, of misschien wel een biertje dat iets zegt over wie ze zijn.”

‘Heilige koe auto wordt stevig uitgebeend’ zegt BNR-columnist Bik

Automerken zijn zó lang de bakens van onze maatschappelijke reis geweest, dat we nog flink zullen moeten wennen aan een wereld waarin we niet meer weten waar die bakens voor staan.” Dat zei een bezorgde Manfred Bik, reclamecolumnist van BNR Nieuwsradio, vrijdag j.l. over de concentratiebeweging in de autobranche. Waardoor automerken onvermijdelijk ”vermengd” zullen worden. Totnogtoe was dat proces nooit een groot succes, aldus Bik -zijn radiocolumn is HIER te horen- die opmerkte dat ”de heilige koe stevig uitgebeend wordt.” Auto’s, en dus ook automerken, zijn volgens hem in de afgelopen zestig jaar bij uitstek het symbool van onze welvaartsgroei geweest.

‘Blijf bij jezelf’ – BNR’s reclamecolumnist Bik introduceert De Wet van Cola

Coca-Cola is het sterkste merk ter wereld. En vermoedelijk de enige multinational die de winst ziet stijgen (op McDonald’s na). Dat zoete drankje met prik drinken is in slechte tijden een betaalbare manier om jezelf toch even te v erwennen, zeggen analisten. Manfred Bik, reclamecolumnist van  BNR Nieuwstradio is erg onder de indruk van het beleid van Coca-Cola. Hij bepleitte in zijn column vrijdag (HIER te horen) een nieuwe wet, de Wet van Cola: ”Blijf bij jezelf, of je redt het niet.”  Bik: ”De reden dat het de meeste merken niet lukt om zo consequent te zijn als het merk Coca-Cola, is omdat er veel te veel mensen meedenken over het merk. Mensen, die allemaal hun persoonlijke stempel willen drukken. Bij Coca-Cola is de macht over het merk verankerd in de top van het bedrijf. En daar geldt als belangrijkste beleid: ‘afblijven’!”

Manfred Bik bij BNR: ‘Nu tijd om reclame-ruimte in de reclame te gooien’

Bedrijven die een product of dienst hebben om ”in de reclame te gooien”, moeten dat nu doen. Adverteren is goedkoop geworden. ”Reclameruimte, die gaat de komende tijd in de reclame”, was de boodschap vanochtend van Manfred Bik, reclamecolumnist van BNR Nieuwstradio (wekelijkse column HIER te horen). Veel media-exploi- tanten zitten met onverkochte ruimte nu er veel minder geadverteerd wordt. ”De traditionele winnaars in medialand zijn misschien wat soepeler geworden met hun voorwaarden, maar de tarieven zijn daar niet of nauwe- lijks veranderd. De echte pijn zit hem met name bij buitenreclame, zoals billboards of busreclame, en bij printmedia – dagbladen en magazines dus.”

Hollands, dat wordt het helemaal volgens BNR-reclamecolumnist Bik

”Hollands, dat wordt het helemaal. Als ‘t Hollands is, dan komt het namelijk van dichtbij. En ‘dichtbij’, daar verlangen we naar terug, nu de globalisering een beetje tegenvalt. Waar we in de afgelopen jaren voor onze consumptie de hele wereld afstruinden voor dingen die lekkerder, leuker of spannender waren, trekken we er nu weer op uit in eigen land.” Dat zei Manfred Bik, de reclamecolumnist van BNR Nieuwstradio vanochtend (HIER te horen). En dat effect ziet je op de televisie, maar ook in de supermarkt.

‘Consument zoekt merken als baken, als anker’ zegt BNR-columnist Bik

‘’De kracht van een merk wordt meer dan ooit beïnvloed door de prestaties van de onderneming die erachter zit,’’ zegt Manfred Bik, de reclamecolumnist van BNR Nieuwsradio. Maar ING, een gezonde bank en een sterk merk, zit zoals bekend in de hoek waar de klappen vallen, door de pijn van de kredietcrisis en de bonuss endiscussie. En de Hema, ook zo’n oersterk merk, maakt al twee jaar verlies, door schulden als gevolg van de overname. ‘’Maar evenzogoed; het klinkt alsof er iets niet goed gaat, daar bij onze nationale trots.’’ Bik zei in zijn radiocolumn vrijdag j.l. (HIER te horen) dat je als merk nog zulke goeie producten kunt aanbieden, tegen nog zo’n redelijke prijs, maar tegen een zeker niveau van reputatieschade valt niet op te werken.  ’’De consument is niet gek, namelijk.’’ Hij gaat op zoek naar ‘’merken die een baken zijn. Een rots. Een anker.’’

Overheid wordt ‘vernieuwer van marketingvak’ zegt BNR-columnist Bik

Manfred Bik, reclamecolumnist bij BNR Nieuwsradio, ziet de overheid als vernieuwer van het marketingvak dankzij hun inzet van de sociale media. Mede, omdat het bedrijfsleven het af laat weten en de lust om te experimenten daar in de huidige marktomstandigheden alleen maar verder afneemt. Eén zwaluw maakt nog geen zo mer, maar de manier waarop het politiedistrict ‘Hollands Midden’ een persvoorlichter zoekt met behulp van YouTube doet Bik in zijn column vandaag de verwachting uitspreken dat de vernieuwing eraan komt (luister HIER). ”Jawel, we gaan echt een ander tijdperk in.” De politie negeerde de gebruikelijke media voor de personeelsadvertentie, en nodigde gegadigden uit om een eigengemaakt promotiefilmpje voor zichzelf op YouTube te zetten. ”Het medium is hier op een slimme manier de boodschap. Wie niet op die (social media) sites komt,

Overheid wordt ‘vernieuwer van marketingvak’ zegt BNR-columnist Bik

Manfred Bik, reclamecolumnist bij BNR Nieuwsradio, ziet de overheid als vernieuwer van het marketingvak dankzij hun inzet van de sociale media. Mede, omdat het bedrijfsleven het af laat weten en de lust om te experimenten daar in de huidige marktomstandigheden alleen maar verder afneemt. Eén zwaluw maakt nog geen zo mer, maar de manier waarop het politiedistrict ‘Hollands Midden’ een persvoorlichter zoekt met behulp van YouTube doet Bik in zijn column vandaag de verwachting uitspreken dat de vernieuwing eraan komt (luister HIER). ”Jawel, we gaan echt een ander tijdperk in.” De politie negeerde de gebruikelijke media voor de personeelsadvertentie, en nodigde gegadigden uit om een eigengemaakt promotiefilmpje voor zichzelf op YouTube te zetten. ”Het medium is hier op een slimme manier de boodschap. Wie niet op die (social media) sites komt,

Slimme marketingzet ‘Eten bij Michèl’ dat ster inleverde, zegt Manfred Bik

Een publiciteitsstunt noemt Michelin het inleveren van een ster door Restaurant De’n Dillegaard in het Limburgse Nuth, dat later deze maand door het leven zal gaan als restaurant Eten Bij Michèl. Het is in ieder geval een slimme marketingzet, betoogt vandaag Manfred Bik, de reclame- columnist van BNR Nieuwsradio (luister HIER). ”En voor de marketing van sommige merken valt er misschien iets te leren van de Limburgse horecabaas,” zegt hij Bik. Na de heropening is het restaurant vriendelijker geprijsd als familierestaurant en spreekt het mede daarom daarom een grotere groep mensen aan. Ook de nieuwe naam noemt hij ”laagdrempelig.” Chefkok Michèl heeft volgens Bik goed begrepen dat de tevredenheid van je klanten afhangt van wat ze verwachten, als ze binnenkomen. ”En met zijn stap heeft hij zijn gasten in één klap een nieuwe verwachting opgedrongen. De hooggespannen eisen die zo’n Michelinster bij je klanten opwekt, laat eigenlijk alleen maar ruimte voor een ervaring die een beetje tegenvalt.