Categorie: "Columns"

Bik over Saab: ‘Iets klopt er natuurlijk niet aan die overname’

Ik ben geen financieel expert, dus ik kan u niet vertellen wat dat iets precies is. Maar ik verzeker u dat er iets niet klopt.” Zegt iemand die meer verstand heeft van reclame, Manfred Bik, in  zijn wekelijkse column op BNR Nieuwsradio over de overname door Saab van Spyker Cars. Maar hij zegt wel, in zijn column vrijdag j.l.: ”Het is een merk met een prachtige geschiedenis van eigenwijs ontwerp. Een merk met een volkomen eigen standing. En dan zijn we ook nog eens een land dat invloedrijke auto-ontwerpers heeft voortgebracht die werken over de hele wereld. Dus laten we de analyses even terzijde schuiven. En gewoon, zo lang het duurt, dromen van een Nederlandse Saab.”

Bik bij BNR: ‘ABN-Amro doet zaken als de scharensliep’

ABN-Amro Bank lijkt er wel plezier in te hebben, om het naarste jongetje van de klas uit te hangen,” constateerde Manfred Bik vrijdag j.l. in zijn wekelijkse column op BNR Nieuwsradio. ”Een bedrijf dat de hele tijd over de tong gaat in zakelijk Nederl and, omdat ze zaken doen als de scharensliep, hoe lang kan dat goed gaan?” Voorheen ‘De Bank’ zette medio 2008 zijn toeleveranciers onder druk een forse korting te verlenen op reeds geleverde diensten en haalt sinds kort headlines in de communicatievakpers vanwege het plotseling eindigen van zijn relatie met haar reclamebureau, ondanks een contract, na kort te voren gezegd te hebben dat het goed werk leverde.

Campagne GroenLinks maakt indruk op BNR-reclamecolumnist Manfred Bik

Verkiezingscampagnes zijn steevast een gruwel voor liefhebbers van goede communicatie,” zegt reclameman Manfred Bik vandaag in zijn wekelijkse column op BNR Nieuwsradio. Maar niet allemaal. De gemeenteraadscampagne van GroenLinks is een uitzondering. ”In plaats van de zoveelste normatieve actieleus, hebben ze daar als nieuw reclamethema Zin in de toekomst.’ En dat vind ik knap. Geen gezeur over hoe verkeerd we het gedaan hebben. Geen protest over heden of verleden. Nee, we hebben ‘zin in de toekomst’. Met zo’n overkoepelend thema klinken onderwerpen als ‘groen denken’ en ‘eerlijk delen’ op eens niet meer als vermanend wijzende vingers, maar zijn ze een lonkend perspectief geworden, vindt Bik. ”Het is dus reclame zoals je zou willen dat de politiek was: het geeft een beeld van waar je naartoe wilt, in plaats van louter commentaar op waar we staan.” En daarom wenst de BNR-columnist GL prima verkiezingen, met een aantekening: ”niet vanuit politieke, maar vanuit professionele voorkeur.”’

Bik: ‘Merk Balkenende flexibeler dan Heineken, Unilever en Shell bij elkaar’

Het merk ‘Jan Peter Balkenende’  is een merk met een grotere flexibiliteit dan Heineken, Unilever en Shell bij elkaar.” Dat betoogt vandaag reclameman Manfred Bik in zijn wekelijkse column op BNR Nieuwsradio. ”Stelt u zich eens voor: een merk bier, een merk wasmiddel of een merk benzine, dat in de afgelopen jaren al drie keer zijn product uit de schappen of van de pomp heeft m oeten halen. Stelt u zich eens voor, dat u bij het boodschappen doen steeds moest vragen om ‘Heineken 4’, om ‘Omo 4’ of om Shell 4’. Omdat we allemaal op de voorpagina hebben kunnen lezen hoe de versies 1, 2 en 3 onwerkbaar bleken. En dat zo’n merk dan gewoon doorgaat met zijn klanten negeren.” Dat kan allemaal, want Jan Peter Balkenende is nog steeds de baas van ons land, aldus Bik. Maar daar blijft het niet bij, met dit uiterst flexibele merk. ”Stel dat er een tijdlang aan het hele land belazerd bier geleverd is, of waardeloos wasmiddel, of belabberde benzine?

BNR-columnist Bik: ’2009 uitstekend jaar voor de reclamewereld’

Hij zei het echt: ”2009 was een uitstekend jaar voor de reclamewereld.” Maar dat was toch het jaar dat het zo slecht ging met de reclamebureaus, zult u terecht zeggen. ”Ja, het ging slecht, en het gaat nog steeds slecht. Slechter dan in de meeste branches, want op reclame is het nu eenmaal makkelijk bezuinigen,” zei reclameman Manfred Bik eind december in zijn wekelijkse column op BNR Nieuwsradio. Hoe hij dan kan volhouden dat het een goed jaar was voo r het vak? Positivo Bik: ”De reden is simpel. Namelijk: dat ik in de dertig jaar die ik nu rondloop bij reclamebureaus, nog nooit zoveel vernieuwingsdrang en verbeterdrift heb zien ontstaan.” Dit is de derde crisis in het vak die hij meemaakt, denkt hij. ”Maar de vorige keren was de druk kennelijk toch nog niet groot genoeg om tot wezenlijke verandering te komen. Nu lijkt dat anders.”

‘Reclame is een soort wedstrijdje geworden’ constateert BNR-columnist Bik

De oproep vanuit de reclamewereld zelf, via de club van grotere reclamebureaus, de VEA, om te komen tot minder, maar wel betere reclame, kan rekenen op de steun van Manfred Bik in zijn wekelijkse column op BNR Nieuwsradio.  ‘’Het is vooral een interessante oproep, omdat het de discussie terugbrengt naar de originele dimensies van goede reclame maken. Dus niet: ‘Hoe veel kunnen we doen, volgend jaar?” Maar: “Hoe slim kunnen we het doen, volgend jaar?‘ Als de reclame, mede onder druk van het economische tij, zich terug-emancipeert naar een vak dat weer gaat over de kwaliteit van ideeën, en dus minder over de kwantitatieve planning van middelen – dan is er een enorme slag gewonnen, aldus reclamecolumnist Bik. ”Reclame is een soort wedstrijdje geworden, vergeleken met het edele ambacht dat het van origine was.”

Bescherm kinderen beter tegen marketing op tv, zegt reclameman Bik

Kinderen en marketing, dat blijft een hoogst twijfelachtige combinatie,” zo begon reclameman Manfred Bik zijn wekelijkse column op BNR Nieuwsradio vrijdag j.l. Hij verwees naar de ophef rond de sponsorpraktijken van Imperial Tobacco en de boete die onze eigen TROS kreeg vanwege de sponsoring van tv-programma de Bibaboerderij, ”hoewel op geen enkele wijze te ve rgelijken met de perfide aanpak van de Gauloises sigaretten.” De tere kinderziel moet beter beschermd, zegt Bik, zelf vader van een jong kind. En het gegeven dat commerciële tv- zenders veel meer mogen dan de publieken zou helemaal niet mogen, want de Biba-sponsoring had bij de commercialo’s wel gekund. Hij tekent daarbij aan dat, hoewel Gauloises zich niet op de jongsten richtte (en geen media inschakelde), wel werd gemikt op een groep jongeren, ”waar de nog jongere kinderen naar opkijken en hun gedrag op baseren.”

Ga nu nadenken over ‘t publieke bestel, adviseert reclameman Bik op BNR

Het is een ”bij uitstek geschikt moment” om eens te gaan nadenken over het Publieke Omroep-bestel, adviseert reclameman Manfred Bik in zijn wekelijkse column op BNR Nieuwsradio. Het moment is perfect, zei hij vrijdag j.l., omdat de TROS nu op zijn donder krijgt van het Commissariaat voor de Media vanwege te commercieel handelen, terwijl nieuwkomers POWned en Wakker Nederland ”uit de hoek van het medialandschap komen waar de overgang tussen commercie en inhoud per definitie heel gewoon is.” Volgens Bik is televisie trouwens commercieel, ”of het nu gemaakt wordt door een commerciële omroep of niet.”

‘Reclamevak grootste winnaar na Jackpot-rel,’ zegt BNR-columnist Bik

De grote winnaar in het hele gedoe rondom de (Jackpot-)campagne van de Staatsloterij is toch de moraal van het vak reclame, dus uiteindelijk ook u en ik.” Dat verkondigt reclameman Manfred Bik vandaag in zijn column op BNR Nieuws- radio. ”Want wat deze case vooral bijzonder maakt, is de boodschap die ervan uitgaat naar andere merken en reclame- makers. En die boodschap is, dat het loont om integer te zijn. Dat integer zijn méér loont, dan slim te zijn en te opereren op het scherpst van wat juridisch toelaatbaar is. En dat integer zijn zélfs loont, als je dat pas na een publieke vermaning wordt,” aldus Bik, die daaraan toevoegt dat hij hoopt, mede namens zijn luisteraars, ”dat veel adverteerders die boodschap gehoord en begrepen hebben.” Overigens noemt hij ook de reclamewaakhond RCC en de Staatsloterij zelf winnaars. ”In dit specifieke geval is het de Reclame Code Commissie namelijk gelukt om een lopende campagne aangepast te krijgen op basis van haar oordeel. Daarmee heeft de Reclame Code Commissie voor het eerst sinds lange tijd eens echt haar tanden laten zien, en gedemonstreerd dat ze ook iets anders kan dan een campagne die al afgelopen is, als ‘de spuit elf van de reclame’ te veroordelen.”

BNR-radiocolumnist (en reclameman) Bik contra stedelijke ‘reclamevervuiling’

U vind het misschien een rare mening van een verstokt reclameman, maar teveel reclame is gewoon lelijk, zeker op een plek die van zichzelf het aanzien waard is.” Manfred Bik, reclame- man en reclame-columnist van BNR Nieuwsradio, mengt zich vandaag in zijn wekelijkse column in de strijd tegen reclamevervuiling in de grote steden. Zoals in de Amsterdamse binnenstad, waar volgens hem een LasVegasiëring plaats vindt, gezien alle stijgerdoeken en videowalls daar. ”Het komt ook de reclame niet ten goede, want welke knipperende lichtbak valt er nog wél op in een oerwoud van neon? Als je ter vergelijking in een paar Duitse binnensteden gaat kijken, dan merk je hoe opvallend en effectief een mooi beletterde winkelgevel eigenlijk is, als die met een beetje bescheidenheid en in harmonie met de omgeving gemaakt is.”