Slimme marketingzet ‘Eten bij Michèl’ dat ster inleverde, zegt Manfred Bik

Een publiciteitsstunt noemt Michelin het inleveren van een ster door Restaurant De’n Dillegaard in het Limburgse Nuth, dat later deze maand door het leven zal gaan als restaurant Eten Bij Michèl. Het is in ieder geval een slimme marketingzet, betoogt vandaag Manfred Bik, de reclame-columnist van BNR Nieuwsradio (luister HIER). ”En voor de marketing van sommige merken valt er misschien iets te leren van de Limburgse horecabaas,” zegt hij Bik. Na de heropening is het restaurant vriendelijker geprijsd als familierestaurant en spreekt het mede daarom daarom een grotere groep mensen aan. Ook de nieuwe naam noemt hij ”laagdrempelig.” Chefkok Michèl heeft volgens Bik goed begrepen dat de tevredenheid van je klanten afhangt van wat ze verwachten, als ze binnenkomen. ”En met zijn stap heeft hij zijn gasten in één klap een nieuwe verwachting opgedrongen. De hooggespannen eisen die zo’n Michelinster bij je klanten opwekt, laat eigenlijk alleen maar ruimte voor een ervaring die een beetje tegenvalt.

Terwijl hij met de aanduiding ‘familierestaurant’ niet alleen minder belooft, maar ook aantrekkelijker is voor een veel grotere groep. ‘Overdeliveren’, noemen de Amerikanen dat: zorg dat je méér levert, dan je belooft.
Ik voorspel Michèl daarom meer klanten, die bovendien blijer zijn, omdat hun verwachting overtroffen wordt, en die dus vaker zullen komen
.”

Bik, in het dagelijks leven strategy director bij reclamebureau DDB Amsterdam, kan nog wel een paar merken bedenken, die hun verdiencapaciteit aanzienlijk zouden verbeteren, door zo’n tactiek van ‘downgrading’ serieus te overwegen. ”Het voorbestaan van het serviesmerk Wedgwood bijvoorbeeld, hangt momenteel aan een zijden draadje. Terwijl ik durf te wedden, dat het met de Britten vast niet zo dramatisch was afgelopen, als Wedgwood de ster van zijn imago op tijd had afgeschud, en een aanbod voor een breder publiek had verzonnen.”

Dus wat doen slimme marketeers? ”Slimme marketeers reserveren alvast een avondje ‘Eten bij Michèl’”, adviseert de reclamecolumnist van BNR Nieuwsradio.

Lees ook:Popgroep De Dijk weigert reclame te maken voor de Postbank
Lees ook:Overheid wordt ‘vernieuwer van marketingvak’ zegt BNR-columnist Bik
Lees ook:Overheid wordt ‘vernieuwer van marketingvak’ zegt BNR-columnist Bik
Lees ook:Olm-bier wil het eerst zien te redden zonder reclame
Lees ook:Ook Kruidvat mengt zich in reclame-strijd over huismerken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.