BNR wil af van reclame-columnist Eugène Roorda (die blijft als u dat wil)

”Let wel: het gaat niet om mij persoonlijk, ik heb voldoende andere hobby’s, dus geen “Roorda Moet Blijven”-gehannes.” Zegt reclameman Eugène Roorda vandaag tegen het eind van zijn wekelijkse column, waarin hij zijn gedwongen vertrek als BNR Nieuwsradio-columnistEugene Roorda BNR groot -en met hem mogelijk alle columnisten daar- per eind dit jaar aankondigt. Of-ie zich gaat verzetten hangt af van reacties van luisteraars. Die moeten beslissen, vindt hij. ”Ik ben van de marketing, wil dus altijd éérst mijn doelgroep horen. Laat Sjors en Meindert weten wat u vindt. Want BNR is van hen maar nog veel meer van u.” Hij mag voorlopig op deze zender blijven, zegt hij vanochtend, in elk geval tot het eind van dit jaar. ”Maar nieuwe baas Sjors Fröhlich wil misschien van mij, en misschien zelfs wel van alle columnisten af.” Zie overlees voor de reden waarom en wat Roorda misschien van plan is in de volledige column.
Eugene Roorda, creatief ambassadeur en oprichter van Roorda Reclame, in zijn BNR Nieuwsradio column vandaag: ”Ik mag voorlopig op deze zender blijven. In elk geval tot het eind van dit jaar. Maar nieuwe baas Sjors Fröhlich wil misschien van mij, en misschien zelfs wel van alle columnisten af. Omdat onze bijdrages niet altijd – de mijne nooit – stroken met het programma waar u naar luistert. U hoort mij nu klaterend inbreken tijdens de ochtendshow van Tommie van ’t Hek. Tom weet niet wat ik ga zeggen, ikke niet wat hij behandelt tijdens deze radiominuten.

”Wat u nu hoort schreef ik afgelopen donderdag of vrijdag, ik polijstte mijn verhaal zaterdagmiddag, oefende zondagmorgen hardop en sprak deze column gisterochtend om 10 uur in. Tussen afgelopen vrijdag en vandaag is het grote wereldspel alweer totaal veranderd. Ik wil op marketingcommunicatiegebied actueel zijn maar dat is tegenwoordig ondoenlijk. Nieuws is wat er nú in het nieuws is; morgen is er weer een nieuwe Zwarte Piet.

”De BNR -hoofdredacteur, bewezen en geprezen radiomaker, heeft dus best een punt. Bovendien: past een “old skool” gesproken column nog in deze snelle interactieve mediatijd? Passen columns überhaupt bij een moderne zakelijke zender als BNR? Ik bedoel, u heeft niet om ons gevraagd. Waarom zijn er überhaupt columnisten? Waarom maken dag en weekbladen ruimte voor scherpslijpers vanaf de zijlijn?

”Komt dat door die veronderstelde behoefte aan duiding of door een behoefte aan voorspelbare rituelen? Verstandelijk zijn we grensverleggend bezig maar in onze oude reptielenziel zit een diepe drang naar de warme kachel thuis. Ik lees Het Parool maar eerst Theodoor Holman. Ik lees Elsevier, vooral Syb Wynia. Trouw en dan vooral Ephimenco, FD, eerst Léon Willems.

”Ik luister naar BNR, wil met name Bernard Hammelburg de grote wereld horen verklaren. Mij gaat het dus meer om de man dan om de bron. Of om de vrouw, als Sheila Sitalsing in de Volkskrant schrijft. Daarom de vraag: moeten de columnisten van BNR blijven? Let wel: het gaat niet om mij persoonlijk, ik heb voldoende andere hobby’s, dus geen “Roorda Moet Blijven”-gehannes.

Ik ben van de marketing, wil dus altijd éérst mijn doelgroep horen. Laat Sjors en Meindert weten wat u vindt. Want BNR is van hen maar nog veel meer van u.”

PS REAGEREN KAN HIER, BIJ BNR.

Lees ook:BNR’s reclamecolumnist Roorda vindt dat BNR meer reclame moet maken
Lees ook:BNR’s reclamecolumnist Eugène Roorda haalt uit naar ‘zieligheids-campagne’ van vakvereniging FNV
Lees ook:‘NS-baas Meerstadt heeft weinig van reclame opgestoken’ zegt reclamecolumnist Eugène Roorda:
Lees ook:Roorda: ‘Premiers gaan niet op zeepkisten staan’
Lees ook:Roorda: ‘De vrouw is een lustobject en dat is maar goed ook’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.