Roorda: ‘De vrouw is een lustobject en dat is maar goed ook’

‘Misschien moeten de droeve ridders van de ChristenUnie hun vrouwen eens meenemen naar de lingeriewinkel. Het kost een paar centen, maar je wordt er erg blij van. Daar is de schepping voor bedoeld.'' Zegt reclameman Eugène Roorda vandaag over de veelbe- sproken Hunkemöller- billboard met de gouden bikinigirl in zijn column op BNR Nieuws- radio. Maar hij zegt ook, tongue-in-cheek vermoedelijk: ‘' De vrouw is al miljoenen jaren een lustobject en dat is maar goed ook anders zag althans mijn leven er nogal somber uit. Boven- dien zou mijn eigen vrouw erg gekwetst zijn als ik haar niet als lustobject zou zien. Ze stelt juist alles in het werk

om een volwaardig lustobject te zijn want kleedt zich aanlokkelijk, en ruikt naar lekkere parfummen. Dat doet ze omdat ze vermoedt dat ik anders niet naar huis kom 's avonds en dat vermoeden is juist.''

Roorda, in het dagelijks leven creatief directeur/oprichter van Roorda Reclame, weet dat mannen ‘'opknappen op van vrouwen, vooral van mooie vrouwen en helemaal van vrouwen in een gouden bikini op een groot billboard.'' En weet u waarom? ‘'Omdat het onze economische levenslust aanwakkert. Omdat het onze sores even doet vergeten. En omdat het voor even de lelijkheid van het openbare bestaan wegneemt. Met name dat laatste is al een reden om heel het land vol te plakken met mooie vrouwen op billboards. Reken erop dat de stemming met sprongen vooruit gaat.''

Zelf gaat de reclameman graag naar H&M, zegt hij. ‘'Niet om wat te kopen maar om me te laven aan de kalmerende rituelen van vrouwen.'' De firma H&M is 20 jaar terug beroemd geworden door ‘'bevallige vrouwen op posters. En wordt sindsdien wekelijks leeg gekocht door een paar honderdduizend vrouwen. Vrijwel alle cosmetica worden geadverteerd met mooie vrouwen. Van gekwetstheid van vrouwen bij het zien van een mooie vrouw heb ik nooit iets gemerkt, een koopsterstaking kan ik me niet herinneren.''

Roorda rept in zijn column van ‘'het boze oog van De ChristenUnie, dat geen schoonheid kan verdragen.'' Hij constateert: ‘'De chronisch rouwende mannenbroeders vinden dat een vrouw niet als lustobject mag worden beschouwd. En dat andere vrouwen een mooie vrouw als kwetsend zouden ervaren. Volgens de Unie moet de vrouw een volwaardige plaats in de samenleving hebben. Waar bemoeit zo'n unie zich mee?''

 

Lees ook:Roorda: ‘Heimwee naar Fortuyn? Dat gaat wat ver’
Lees ook:Zorgen voor reclamemakers: A-merk verliest statuur in supermarkt
Lees ook:ChristenUnie maakt reclame voor ‘gouden bikinidame’ Hunkemöller
Lees ook:De grote lessen voor 2007 – volgens Eugène Roorda
Lees ook:BNR wil af van reclame-columnist Eugène Roorda (die blijft als u dat wil)

12 reacties op “Roorda: ‘De vrouw is een lustobject en dat is maar goed ook’

  1. Jos

    Ik herhaal mezelf, maar toch: De spagaat in dit sort kwesties is nou juist dat heel veel vrouwen dit hedentendage enerzijds totaal niet kwetsend vinden maar anderzijds wel heel erg onzeker in hun eigen vel zitten omdat ze niet voldoen aan het beeld dat in de reclame voor ze wordt opgehangen. Dat vind ik de enige reden om dit kwetsend te vinden, dat het vrouwen (en mannen) weer kliesjee-bevestigend voorschrijft wat ze wel en niet mooi moeten vinden.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    Het gaat om een billboard, een advertentie, een suggestie om iets te kopen, mooi te vinden. Hoef je niets mee te doen. Dus niet kwetsend en CU wel kletsend.

      /   Beantwoorden  / 
  3. monique

    goh, ik wist niet dat hunkemoller die reclames van vrouw in bikini voor mannen maakte, om hun eigen verstofte geesten weer een opknappertje te geven.

    het is trouwens wel heel goedkope marketing. sex sells…..anyway, anyhow.

    jammer dat zo weinig vrouwen reageren op dit soort plaatjes, ze zijn al zo gewend aan deze benadering van hun vrouwbeeld. wellicht zelfs immuun ervoor geworden.

    ik vind meneer roorda knap depressief. zou bijna zeggen: hij is weer eens toe aan een goede beurt….*wink*

    ik vind het uiterst pleasant dat allerlei verworvenheden, al dan niet vanwege marketing door de strot gedrukt, weer ter discussie staan. wat is er beter voor de vooruitgang van de mens dat de kussens af en toe flink op te schudden. wat zelfreflexie toe te staan om te bekijken waar we staan of het nog anders, beter, prettiger, et cetera kan?

      /   Beantwoorden  / 
  4. Simon

    ‘Bovendien zou mijn eigen vrouw erg gekwetst zijn als ik haar niet als lustobject zou zien’, schrijft Roorda. Eh… rare vraag misschien, maar ziet Reclamewereld.blog kans om een foto van mevrouw Roorda te reproduceren? Daar ben ik onderhand razend nieuwsgierig naar!

      /   Beantwoorden  / 
  5. Jos

    Ondertussen kunnen ze bij Hunkemoller hun lol niet op en de gouden bikini’s niet aanslepen, las ik. En zelfs dit zinnetje dat ik nu intik, schijnt daaraan mee te helpen.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Redactie, Michael

    @Jos: de kop boven mijn eerste stukkie, toen alleen De Telegraaf er nog over had geschreven, luidde niet voor niets ”ChristenUnie maakt reclame voor….” En ook als ik dit zinnetje intik…

      /   Beantwoorden  / 
  7. Jos

    Wat een leuk vak, he? Zelfs Ad & Marie moeten daar toch ook de lol van inzien, denk je niet? Overal en altijd maar weer die reclame, zelfs via de CU…
    Heerlijk. Groet en fijn weekend.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Redactie, Michael

    UPDATE: ze hangt, ze kan niet meer terug. En de lingerieketen zegt, heeeel droogjes, dat ze niets van de kritiek begrijpen: ”Het is geen blote dame. We zien haar niet als lustobject. Het is gewoon een mooie dame die geniet van een zonnige dag,’ aldus Hunkemöller.

      /   Beantwoorden  / 
  9. Nikky

    Nou zelf werk ik bij Hunkemoller en die bikini gaat erg hard!!:D

      /   Beantwoorden  / 
  10. Redactie, Michael

    Nee, Hunkemöller heeft niets te klagen, Nikky, met al die publiciteit. Zelfs de zon helpt jullie een handje – deze week wordt ‘t nog zomer ook!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.