BNR’s reclamecolumnist Eugène Roorda haalt uit naar ‘zieligheids-campagne’ van vakvereniging FNV

In zijn nieuwste column op BNR Nieuwsradio levert reclameman Eugène Roorda scherpe kritiek op de net aangekondigde ‘zieligheids-campagne’ van vakvereniging FNV. De campagne, officiële naam ‘Laat kwetsbaar Nederland niet vallen,’ is eerder deze maand van start gegaan. Een intelligent reclamebureau had opdrachtgever FNV ervan weerhouden van zijn campagne om ‘kwetsbare Nederlanders’ aan het werk te krijgen, aldus Roorda, in het dagelijks leven directeur/mede-oprichter van Roorda Reclame. Hij is alweer een tijdje terug op de commerciële radiozender, na het columnstokje terug te hebben gekregen van DDB’s Manfred Bik. In zijn solide rechtse column van vrijdag j.l. stelt Roorda dat het zinloos is om een beroep te doen op de zieligheid van kwetsbare groepen. Individualisering, globalisering en zelfredzaamheid zijn meer termen die bij deze tijd horen. Een optimistisch reclameconcept om kwetsbaar Nederland te stimuleren werkt derhalve beter dan deze ”achterhaalde slachtoffers-strategie” achter deze ”bij voorbaat kansloze campagne” zegtBNR’s reclame-columnist. Hij staat volledig achter de overheid, die werken-naar-vermogen wil instellen. ”Van werken ga je niet dood, zeiden we vroeger, en zelfs van een beetje werken knapt ieder mens op. Gevoelswaarden als erkenning, beloning, zelfwaardering en sociaal contact blijken cruciaal voor het menselijk geluk. Het beste medicijn tegen kwetsbaarheid is een wekker die ‘s ochtends om 7 uur afgaat. Dat klinkt gemakkelijk, maar het is wel waar.” Eugène Roorda’s volledige column is HIER te horen.

PS Los van de inhoud is Eugène Roorda’s column ook opmerkelijk omdat het ‘in het wereldje’ van de reclamemakers niet gebruikelijk is dat vakbroeders publiekelijk kritiek leveren op elkaar’s creatieve werk. Mede om de indruk te vermijden dat men op die manier achter elkaars klanten aanzit. Het reclamebureau van de FNV is overigens BBK/Door Vriendschap Sterk.

Lees ook:Manfred Bik volgt Eugene Roorda op als BNR’s reclamecolumnist
Lees ook:Roorda: ‘Premiers gaan niet op zeepkisten staan’
Lees ook:Roorda: ‘Reclame maken is de consument manipuleren’
Lees ook:Teun contra Fatima: ‘Getverdemme, ABN Amro’
Lees ook:‘Nieuwe kabinet moet maar ‘ns bij Coca-Cola langs’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.