‘NS-baas Meerstadt heeft weinig van reclame opgestoken’ zegt reclamecolumnist Eugène Roorda:

Grote baas Bert Meerstadt van de NS is ditmaal het doelwit van BNR’s reclame- columnist Eugene Roorda. ”Hij is afkomstig uit mijn reclamewereld maar heeft daar weinig van opgestoken. Van ons klantgerichte andersom denken bedoel ik – dat altijd uitgaat van de ontvanger en nooit en te nimmer van de zender.” Roorda legt graag uit hoe hoe massacommunicatie werkt in zijn column vandaag. ”Die werkt tegenwoordig in 3 seconden. Meer tijd heeft u niet voor die eerste affectieve en beslissende indruk. Rationeel geredeneer of gelijkneukerij achteraf hebben nul zin.” De zappende consument is volgens hem ”een onnozel gevoelsdier die in 3 seconden beslist. Het is primair Ja – of primair Neen.” En bij de NS is het dus primair neen bij hem. Lees waarom in de volledige column in de overlees.

Eugène Roorda (foto), in het dagelijks leven creatief voorman en mede-oprichter van Roorda Reclame, wijdt zijn column op BNR vandaag aan de NS.

”Wilt u weten hoe massacommunicatie werkt? Die werkt tegenwoordig in 3 seconden. Meer tijd heeft u niet voor die eerste affectieve en beslissende indruk. Rationeel geredeneer of gelijkneukerij achteraf hebben nul zin. De zappende consument is een onnozel gevoelsdier die in 3 seconden beslist. Het is primair Ja – of primair Neen.

”Bij het horen van de merknaam NS krijg ik onmiddellijk een primair neen gevoel. Daar wil je niet bij horen; ze hebben een negatief corporate imago. Zo heet dat. Dit wordt bevestigd door grote baas Bert Meerstadt. Hij is afkomstig uit mijn reclamewereld maar heeft daar weinig van opgestoken. Van ons klantgerichte andersom denken bedoel ik – wat altijd uitgaat van de ontvanger en nooit en te nimmer van de zender.

”Wat beweert onze Bert? Volgens hem kijkt het buitenland met jaloezie naar zijn voortreffelijke dienstregeling. NS krijgt zelfs aanvragen om hun systeem “over te kopen”. NS kan namelijk per dag zijn dienstregeling helemaal omgooien, dat kunnen ze nergens anders in Europa. Deze “flexibele operations” is de kerncompetentie van NS.

”U weet: ik reis zelden per trein. Een paar keer per jaar van Weesp naar Schiphol is afdoende. Harde tocht, hard licht, hard staal, harde lelijkheid, vieze ramen, waggelende kaartjesknippers: mijn 20 minuten trein zijn aanleiding voor een acute depressie. Niettemin roert Meerstadt trots zijn bureaucratische trom. Als het sneeuwt laat hij – nu komt het – minder treinen rijden. Terwijl mijn boerenverstand zegt: hoe meer sneeuw – hoe meer treinen per uur. NS bestaat immers bij gratie en gunning van hun klanten. Maar Meerstadt volhardt in zijn dienstregeling die hem een miljoen euro per dag kost. Daar komt dan een gratis kopje koffie voor gestrande reizigers nog bovenop. Ik weet niet hoe u erover denkt maar een gratis kopje NS koffie laat ik graag aan me voorbijgaan.

”Meerstadt vindt dat zijn klanten niet zo moeten piepen als ze een uurtje moeten blauwbekken. Dit is nu het signaal van deze tijd. De bestuurlijke elite, lees overheid c.q. de publieke instituties falen op vele fronten. Ze zijn onbewaam, onaardig, lafhartig en dom. Het volk mort – en men troost ons met een bakje NS koffie. Soms verlang ik naar een revolutie.”

[PS]

Lees ook:BNR’s reclamecolumnist Eugène Roorda haalt uit naar ‘zieligheids-campagne’ van vakvereniging FNV
Lees ook:Roorda: ‘Consument is helemaal niet uitgekeken op gewone reclame’
Lees ook:BNR’s reclamecolumnist Roorda mengt zich in premierdebat
Lees ook:‘Maak van bijstandtype zelfbewuste held’ adviseert Roorda
Lees ook:‘Kruidenierenoorlog, want verder weinig te melden?’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.