‘Lawaai van reclamespotjes binnenkort aangepakt’

Het lawaai van reclamespotjes wordt binnenkort aangepakt. Een werkgroep binnen de European Broadcasting Union/EBU, een samenwerkingsverband van publieke omroepen in Europa, is bezig met het opstellen van een gezamenlijke geluidsnorm. Ook commerciële zenders in Nederland, zoals RTL en SBS, willen zich aan de nieuwe afspraken gaan houden, meldt MediaNed/GPD. ”Het indringende geluid van commercials, trailers en jingles is al sinds jaar en dag een bron van irritatie voor veel kijkers. Veel mensen grijpen meteen naar de afstandsbediening zodra de reclameblokken beginnen.” Volgens Richard van Everdingen van de speciale ‘luidheidscommisie’ van de EBU wordt de Herrie plaatjenieuwe norm binnen enkele maanden van kracht. De VEA, de overkoepelende vereniging van reclamebureaus, wijst erop dat er vooral kwaliteitsverschillen zijn tussen de apparatuur waarmee omroepen en reclamemakers werken. Verschil in volume tussen programma’s en spotjes is er volgens hem niet of nauwelijks. ”Er is vaak sprake van oorbedrog,” concludeert directeur Frans Blanchard. PS Zappen vanwege het geluid alleen? Haha, lachen. Vanwege die irritant lange reclameblokken bij de commercialos zullen ze bedoelen…

Lees ook:Geluid commercials op televisie minder hard na branchepact
Lees ook:Adverteerders en reclamebureaus (CMC) wijzen reclamevrije Publieke Omroep af
Lees ook:Erotische reclame op tv: kamer wil ‘telemisleiding’ aanpakken
Lees ook:Slechts 10% Nederlanders wil extra betalen voor reclamevrije omroep
Lees ook:Doven willen ondertiteling van tv-commercials

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.