Onderzoeker Ergo bepleit: ‘Tv-commercials voor doven ondertitelen’

Bij de serie Even Apeldoorn bellen- commercials zul je er niemand over horen, die zijn voor iedereen te begrijpen, maar moeten de meeste andere tv-spotjes ondertiteld worden? Doven en slecht- horenden snappen helemaal niets van de commercials waardoor het effect, de boodschap en de grap compleet verloren gaat, blijkt uit onderzoek van bureau Ergo, zo meldt De Telegraaf. En het gaat om een grote ''markt.'' Tussen de 1,5 -2  miljoen Nederlanders hebben geen idee wat adverteerders te melden hebben. Daarnaast kunnen veel ouderen de snelheid van een reclamespot niet kunnen volgen. Het bureau

deed een steekproef onder een paar honderd kijkers binnen de doelgroep. Met name commercials waarbij een voice-over of muziek wordt gebruikt, communiceren helemaal niet.

 "Het lijkt er vooralsnog op dat adverteerders in Nederland blind zijn voor de behoeftes van doven en slechthorenden. Ze missen daardoor een grote doelgroep", zegt onderzoeker Markus Leineweber. "Bovendien wordt reclame ook vaak gezien als een stukje entertainment." Het blijkt dat doven en slechthorenden de reclameblokken op televisie veelal totaal negeren, aldus De Telegraaf. Niet nieuw, deze discussie, maar daarom niet minder belangrijk. Ondertiteling van reclameboodschappen ondergraaft de uitstraling -en dus het effect- ervan, hoor je critici wel eens zeggen.

Lees ook:Spotje ondertiteld voor doven: primeurt Schoonenberg Hoorcomfort
Lees ook:Doven willen ondertiteling van tv-commercials
Lees ook:Raad van Kerken Nederland speelt met trein in Pasen-campagne
Lees ook:Mediabureau Kobalt: ‘Vanaf 35 jaar ben je voor adverteerders al oud’
Lees ook:Gratis gemiste programma’s zien, maar wel met reclame, in de VS

5 reacties op “Onderzoeker Ergo bepleit: ‘Tv-commercials voor doven ondertitelen’

  1. Jos

    Misschien kan iemand “onderzoeken” of het zinvol is om spots in mono uit te zenden voor mensen die aan één oor doof zijn..

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    U neemt dit onderzoek even serieus als de reaguurders op adfoblog, begrijp ik. Nou, dat mag. Maar ik vind het prima dat er weer eens op die problematiek wordt gewezen, al ben ik nog niet oud genoeg om hardhorend te zijn. hoogstens hardleers.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Jos

    Ik neem die problematiek serieus, dat zeker. Want ik hoor zelf ook lang niet alles. Maar ‘onderzoek’? Ook nog door een firma die ‘Ergo’ (latijn voor: ‘Dus’) heet? Bestaat die club echt??
    Zo lust ik er nog wel een paar. Elk onderwerp dat eerlijk verdiende aandacht nodig heeft kan bij mij gratis een voordehandliggende conclusie komen halen. Ik wil dat dan ook nog wel tegen een a twee uur declaratie in onderzoeksvorm formuleren, als dat de belangstelling op gang moet helpen.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Redactie, Michael

    ”De naam verwijst naar onze opvatting over de betekenis van markt- en beleidsonderzoek: onderzoeksresultaten moeten helpen om besluiten te nemen.”
    Zeggen ze bij Ergo, volgens hun site, dus ze bestaan. Maar ze wensen kennelijk niet te reageren op de kritiek (misschien was er niet eens ‘n opdrachtgever, haha)

      /   Beantwoorden  / 
  5. Jos

    Misschien zit er een opdrachtgever achter, die nog niet helemaal door zijn bureau is bijgepraat over hoe dat nou werkt, GRP’s en bereik en meer van dat moeilijks. Of eentje die de tarieven naar omlaag wil (“waarom zou ik betalen vor kijkers die het niet snappen?”)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.