‘Kennis reclamesector nuttig voor politiek, overheid’

Politiek en overheid kunnen veel meer gebruik maken van de kundigheden en inzichten van de reclamewereld. Vandaar dat de reclamekoepel CMC/Centrum voor Merk en Communicatie, waarin verschillende verenigingen op het gebied van commerciële communicatie actieve verenigingen samenwerken, komt met een voorstel om samen met de overheid een ‘'denktank'' te op te zetten voor het agenderen van maatschappelijke issues of het bevorderen van gewenste gedragsverandering. Dit voorstel werd gisteravond aangekondigd op de Nieuwsjaarreceptie van het CMC door voorzitter -en oud  CDA-politicus- Hans Hillen. ‘'Nu kijkenpolitiek en overheid vaak argwanend naar de sector en naar reclametechnieken. De neiging kan steeds nauwelijks worden onderdrukt om te verbieden of te reguleren. Maar als reclame dan zoveel invloed heeft op het gedrag, waarom neemt de overheid die kansen dan niet over?",  vroeg oud-politicus Hillen zich af, blijkens een bericht van de BVA/Bond van Adverteerders, een van verenigingen achter het CMC.

Hillen: "De (reclame)sector wil graag meedenken en biedt zijn diensten aan de overheid aan. Net zoals de sector uiterst professioneel en volwassen bereid is tot het nemen van zijn eigen verantwoordelijkheden als het gaat om zelfregulering of om het maken van convenanten. Alcohol onder de 16. Nog even niet, is het voorbeeld van zo'n gezamenlijk optreden van overheid en commercie. In maart vorig jaar afgesproken met minister Hoogervorst en breed onder de aandacht van de doelgroep gebracht. Prima actie en ik ga er van uit dat ook de nieuwe Tweede Kamer deze nog verse afspraak respecteert."

Als andere voorbeelden van het maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel van de branche noemde de  CMC-voorzitter SIRE (ideële reclame door de branche zelf georganiseerd), kenniscentrum ReclameRakkers en de Stichting Reclamecode (''reclamewaakhond''). Los van de BVA werken ook samen in het CMC de VEA/vereniging van reclamebureaus, het DDMA (direct marketingbranche) en het GVR, genootschap voor reclame.

Lees ook:De politiek wordt ‘bedankt’ in advertentie pelsdierfokkers
Lees ook:Na speelfilm ‘The Huntsman’ mag Rabobank dagblad Metro met reclame verpakken
Lees ook:‘Groei marketing- en communicatievacatures zet door’ meldt onderzoek
Lees ook:Opnieuw forse kritiek op ‘Alcohol onder de 16′-slogan
Lees ook:Voor sponsoring 100 voetbalclubs per advertentie gezocht door ING

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.