Opnieuw forse kritiek op ‘Alcohol onder de 16′-slogan

"Die slogan 'Alcohol onder de 16, nog even niet' is door industrie bedacht. Het is een triomf voor het bedrijfsleven, die kreet is fantastisch dubbelzinnig, na je 16de mag je dus een geweldige zuipschuit worden van de industrie. Want alcoholfabrikanten willen uiteindelijk graag verdienen aan jongeren. Die slogan is een voorbeeld van de verhouding tussen overheid is industrie, zoals die al vele jaren is." Dat zegt mr Ton Vreeken, secretaris van de Stichting Volksbond Rotterdam en al jaren betrokken bij het alcoholbeleid, in dagblad Trouw. ''Wij hebben een enorm probleem met zuipende jongeren. Het is de hoogste tijdvoor een rampenscenario: er gaat een halve generatie naar de knoppen. VWS en alcoholindustrie hebben het laten afweten, al heb ik de neiging de verantwoordelijkheid te leggen bij het ministerie." Door de lankmoedige houding (het ministerie) van VWS kan de alcoholindustrie in Nederland het beleid op belangrijke punten bijsturen, zegt Vreeken. Een voorbeeld is die ‘'Alcohol onder de 16, nog even niet'-campagne, die de plaats neemt van veel krachtiger maatregelen, meldde Nova onlangs.

Vreeken geeft toe dat de industrie een voordelige positie inneemt bij beleidsmakers. "Dat komt door dat akelige sociale aspect van alcoholgebruik. De alcoholbranche heeft zich een gezellig imago aangemeten, alcohol zit in onze cultuur. Sinds de Tweede Wereldoorlog heeft de alcoholindustrie zich gekoesterd in een dubbelzinnige relatie met de overheid. De economische belangen van de sector zijn groot en bovendien is zijn de alcoholaccijnzen een belangrijke inkomstenbron voor de overheid."

Lees ook:Nieuwe alcoholreclame TV/print: ‘Alcohol onder de 16, natuurlijk niet’.
Lees ook:Nova: ‘Branche blokkeert reclameverbod alcohol’
Lees ook:Heineken spreekt ouders aan over ‘alcohol onder de 16′
Lees ook:Anti-alcohol slogan ‘Nog even niet’ langer in beeld
Lees ook:Campagne ‘Daar kun je mee thuiskomen’ effectief

Eén reactie op “Opnieuw forse kritiek op ‘Alcohol onder de 16′-slogan

  1. Boudewijn

    Alcohol zit dan toch in onze cultuur? Als je daar te hard tegenaan schopt krijg je volgens mij een averechts effect. De huidige slogan gaat er bij mij prima in!

    Bovendien, mensen die “er gaat een halve generatie naar de knoppen.” roepen zijn in mijn omgeving meestal in een bezopen bui.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.