Donderdagavond op de VPRO: 40 jaar STER-reclame

De 30-seconde commercial is, ook in het internettijdperk, nog steeds alive and kicking. Zie de belangstelling voor de Gouden Loeki-verkiezing en -uitzending. Maar nu gelukkig ook wat fundamenteler aandacht voor tv-reclame. Andere Tijden, het kwaliteitsprogramma van VPRO/NPS, besteedt donderdagavond, op Nederland 2, om 21.25 uur, aandacht aan veertig jaar Ster-reclame. ‘'Hoe televisiereclame in veertig jaar van braaf en burgertruttig tot sexy en shocking werd en hoe humor en amusement steeds meer worden ingezet voor diepvrieskroket en doperwt in pot.'' Dinsdagmiddag

volgt de herhaling en de uitzending zal ongetwijfeld ook nog online beschikbaar komen. Op de VPRO-site een kort artikel over de geschiedenis van reclame, en diverse verwijzingen, onder meer naar historische commercials (bijgaand beeld is uit een Blue Bandfilmpje uit 1933). En over het Reclamearsenaal, dat belast is met het behoud en beheer van het erfgoed van de Nederlandse reclame.

De STER zelf besteedt er geen aandacht aan op de site, die nog volledig in het teken staat van de Goude Loeki-verkiezing, constateert Anton-Jan Thijssen van Busted Marketing & PR in een bericht op Molblog. ‘'Geen woord over dit mooie jubileum. Je zou toch denken dat juist nu ook de Ster wat meer bij de tijd zou zijn'' (je zou ook bijna denken dat de STER niet gelukkig is met het programma-MvO).

Thijssen is er in ieder geval van overtuigd dat dat de commercial nog lang niet ‘'dood'' is. ‘'Sterker nog, de commercial is populairder dan ooit.'' De goede, opvallende dan, voegt ik eraan toe. Thijssen verwijst in dit verband terecht naar de Sony Bravia-commercials, die wereldwijd vele duizenden keren zijn gedownload, nog voor ze officieel op de buis verschenen waren. ‘'Natuurlijk verandert er het een en ander door YouTube, Web 2.0, de Tivo, DVR en andere ontwikkelingen, maar ik wil best een euro krijgen voor elke 30-seconde commercial die in 2010 nog op TV komt,'' besluit Thijssen.

Lees ook:Programma 40 jaar Ster-reclame vanavond op Ned 2 om 21.25 uur
Lees ook:Stemmen op eerste nominaties STER/Gouden Loeki 2012
Lees ook:Stemmen op eerste nominaties STER/Gouden Loeki 2013
Lees ook:Bol.com wint Gouden Loeki in augustus, vóór BCC en Heineken
Lees ook:Stemmen kan voor Gouden Loeki’s 3 oktober-nominaties

2 reacties op “Donderdagavond op de VPRO: 40 jaar STER-reclame

  1. Jim D.

    Volgens mij is Andere Tijden niet zo’n kritisch programma hoor. Als je kriteik wilt hebben, moet je naar de spotjes van tegenwoordig kijken. die van vroeger waren stukken beter hoor.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    @Jim: Het is afwachten geblazen. De laatste jaren zijn niet de beste, vind ik ook, enkele uitzondering daargelaten. Misschien blijkt dat wel uit de uitzending vanavond, ik hoop het.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.