Categorie: "Sociale campagne"

Gratis bellen 24/24 naar Centrum Seksueel Geweld in de reclame

Late reactie op de berichtgeving over aangerand- of verkracht-zaken in andere Europese landen? Mogelijk, maar geen idee. Deze reclame-uiting voCentrum Seksueel Geweldor het CSG, het Centrum Seksueel Geweld -met 10 regiokantoren- zagen we onlangs in ieder geval in De Telegraaf staan. ”Wij staan voor je klaar 0800-0188 (gratis) 24 uur per dag bereikbaar. Het Centrum Seksueel Geweld biedt dag en nacht hulp aan iedereen die kort geleden een aanranding of verkrachting heeft meegemaakt. Het centrum is uniek omdat alleen hier verpleegkundigen, politie en psychologen samen werk en om de zorg te bieden die nodig is. Meld

Sprookjeshuwelijk maar niet heus in infomercial Unicef en Bridal Musings

Een huwelijk moet iets feestelijks hebben, vindt Unicef, maar is in deze infomercial alles behalve een sprookje. Blijkt. Dit jaar trouwen ongeveer 15 miljoen meiden voor hun 18e, kinderen vaak nog, en wordt hun jeugd weggescheurd van ze. Unicef spreekt van mensenrechtenschendingen. Het fraai gemaakte #ENDchildmarriage filmpje is geproduceerd samen met Bridal Musings, een van ‘s werelds meest

International Woman’s Day: ‘Women’s issues are everyone’s issues’ zegt reclamegroep TBWA

Women’s issues are everyone’s issues‘. Vandaag is International Woman’s Day 2016, maar geen inhakers in de dagbladen vandaag, voor zover ik kon zien. Jammer. De internationale reclamegroep TBWA, met hoofdkantoor in de VS, haakte wel in met bijgaand ‘Take the Lead‘-filmpje met een boodschap over gelijke behandeling op de werkplek, dat vandaag  in Nederland werd verspreid door hun Amsterdamse dochter, TBWA\Neboko. We laten de toelichting maar even onvertaald. ”In June 2015,

Ongeboren baby spreekt tegen vader in infomercial tegen geweld tegen vrouwen

Nu pas vertoond, deze wat lange, maar indringende infomercial ‘Dear Dad‘ over geweld tegen vrouwen. Was even zoekgeraakt op de plank van Reclamewereld. Het nog ongeboren meisje spreekt in het Engelstalige filmpje van de Noorse Care International-vestiging tegen pa: “I will be born a girl, please do everything you can so that wont stay the greatest danger of all.” De waarschuwing is niet alleen gericht tot kwaadaardige danwel naieve andere manen, maar zeker ook tot haar eigen vader…

Gekke katten in ‘CATmageddon’ anti-roken spotje meldt kankergevaar bij katten

Sterk verhaal van de rookbevechters achter Truth Oranje: die bezweren dat katten en poezen twee keer zoveel kans hebben om kanker te krijgen -nee, geen gekke katten-ziekte ;-) - van het meeroken als hun eigenaren roken. ‘Help prevent #CATmageddon’, dus stop ermee. Want als er niets gebeurt, dan dreigen gekke

Scooters ingezet als muggendoders in de reclame

Niet hier, hoor ;-) . Wel in Thailand, waar muggen meer mensen doden dan wel dier dan ook. Alleen al het afgelopen jaar is het aantal patiënten daar met knokkelkoorts (of dengue), de door muggen overgebrachte virusziekte, meer dan verdubbeld. Een slim reclamebureau ter plekke, BBDO Bangkok, bedacht voor klant Duang Prateep het Moto Repellent-project. Deze stichting helpt leefomstandigheden in Thaise krottenwijken te verbeteren. Daarvoor worden dus de alom aanwezige scooters

Beter seksueel presteren in bed kan dankzij veganisme is boodschap Peta-spotje

Zonder inloggedoe hier te zien, dit reclame-spotje Go Vegan ‘met leeftijds-beperking’ op YouTube van Peta, de van origine Amerikaanse dierenbeschermings- organisatie. Omarmd wordt het veganisme, een levenswijze waarin gestreefd wordt naar het vermijden van het gebruik van dierlijke producten. Waardoor je op alle terreinen beter presteert, haha. Je bloed vloeit beter door je hele lichaam heen, vandaar. In dit spotje, gelanceerd op de buis in de VS tijdens de SuperBowl50-

13-jarige Ierse filmmaker maakt indringende infomercial tegen online pesten

Stop, Block, Tell… Bijna niet te geloven, zo goed. Van de 13(!)-jarige Ierse filmmaker Luke Culhane komt deze informercial over de gevaren van cyberbullying/online pesten van een paar indrukwekkende minuten lang. Hij weet hij maar al te goed welke enorme schade online pesten kan aanrichten aan je zelfvertrouwen en eigenwaarde: Luke was zelf slachtoffer en maakte deze infomercial ter gelegenheid van de Safer Internet Day onlangs op 9 februari – speciaal gericht op jongeren. Luke

Reclame voor teruggave erfpachtboetes uit Tweede Wereldoorlog van Stichting ITA

In de serie Reclame Voor Wat Heel Anders, iets heel anders. Dramatisch anders. Over de teruggave van erfpachtboetes in de periode Tweede Wereldoorlog. Een advertentie, geplukt uit de Volkskrant van zaterdag j.l. (KLIK erop om te vergroten) van Stichting ITA. Die afkorting staat voor InITA stichtingdividuele Terugbetalingen Amsterdam. Erfpachters en rekeninghouders of hun nabestaanden worden gezocht voor terugbetaling erfpachtboetes en niet opgevraagde tegoeden Gemeentegiro uit de genoemde periode. Zie alle informatie hier op de ITA-site. Joden die na de Tweede Wereldoorlog terugkeerden naar Amsterdam, kregen een rekening gepresenteerd van de gemeente van de niet betaalde erfpacht. En daar kwam nog een boete voor wanbetalers bovenop. Meldde Een Vandaag in november 2015. Amsterdam heeft toen onnodig hard gehandeld, was de conclusie in

‘Koploper reclame’ voor beste schoolkantines van Voedingscentrum

VoedingscentrumAardige en vooral ook relevante inhaker van het Voedingscentrum in het Beste Scholen 2016-katern van de meeste recente uitgave van weekblad Elsevier. ‘Hebben de beste scholen ook de beste schoolkantine?’ kopt de advertentie (KLIK erop om te vergroten). Op de pagina ook de uitslag van een onderzoek. Het percentage ‘gezonde schoolkantines’ is in Nederland in de periode 2013-2015 zeer fors gestegen van 2%, naar 27% (5% in 2014). Per provincie wordt gemeld welk percentage van de scholen daar bezig zijn met de Gezonde Schoolkantine. Dat is gemiddeld 73%, waarbij Zeeland