Of we nog geen cards genoeg hebben. Komt er nog eentje, de ThermoCard van Natuur & Milieu, meldt bijgaande advertentie vandaag in de Volkskrant (KLIK erop om te vergroten). Een met dank aan sponsors op de Slim Wonen-site gratis te verkrijgen isolatie-noodzaak-verklikker zullen we ‘m maar noemen. De tekst: ‘Isolatie is een slimme manier om je huis comfortabeler te maken en tegelijkertijd energie te besparen. Wil je weten of jouw huis isolatie kan gebruiken? Meet dan de →
Categorie: "Sociale campagne"
Amnesty bepleit effectieve aanpak EU van vluchtenlingencrisis per advertentie
Amnesty roept de vandaag in Amsterdam vergaderende Europese leiders onder meer in een advertentiecampagne op -zie bijgaand- een einde te maken aan het ‘schokkende falen van de EU bij de aanpak van de vluchtelingencrisis’. De uiting plukten wij vanochtend uit de Volkskrant. De Engelstalige advertentie met de ijzersterke tekst staat niet alleen in meer Nederlandse dagbladen, maar ook in de Europese editie van de New York Times. De uiting is gemaakt door reclamebureau BVH in Rotterdam, las ik op vaksite Adformatie. Met een boot afkomstig uit Lampedusa voert Amnesty daarnaast actie vanochtend bij het →
Hartenhuisje-poster Telegraaf als bijdrage voor Week van het Vergeten Kind
‘Schrijf je (of jullie) naam op de Hartenhuisje poster, knip hem uit en hang hem voor je raam, om te laten zien dat jij ook de 38.000 kinderen in Nederlandse opvanglocaties niet vergeet.’ Schrijft de wakkere krant vandaag op een paginagrote advertentie achterop (KLIK erop om te vergroten). Waarin, behalve voor de Week van het Vergeten Kind, die 29 januari begint, ook ampel reclame voor De Telegraaf zelf wordt gemaakt. Beetje veel te veel, naar mijn smaak. En Post-it levert ook een bijdrage in ruil voor reclame. Onder meer op deze manier wordt aandacht gevraagd voor de tienduizenden ‘vergeten’ kinderen die in opvanglocaties in Nederland wonen. ‘Vergeten kinderen die mishandeld, misbruikt, verwaarloosd, verstoten of gevlucht zijn en opgroeien in sobere instellingen met minimale speelmogelijkheden en specialistische begeleiding,’ aldus de site. De Telegraaf maakt de postactie mede mogelijk. En schrijft: ‘Door heel Nederland →
Bescherm de Nederlandse kust door Baywatcher te worden vraagt spotje Natuurmonumenten
‘Word Baywatcher en teken voor een veel betere bescherming van onze Nederlandse kust‘. Wil jij ook blijven genieten van rust en ruimte aan de kust? Weg dan, met dat onzalige voorstel van de VVD, zeggen ook wij van de redactie. ‘Help mee en moedig gemeenten, provincies en het bedrijfsleven aan onze prachtige kust te behouden’, roept bijgaand online spotje van Natuurmonumenten op. Je kunt je op de Bescherm de kust-site registeren. Al meer dan 40.000 Baywatchers ondertekenden de roep al
Zuuraanval overlever Laxmi als model in Indiase reclame-campagne modemerk
In de ‘Face of Courage’-modecampagne van het Indiase modemerk Viva N Diva staat de 26-jarige Indiase Laxmi Agarwal model. Zij overleefde een zuuraanval en als activiste brengt ze deze vorm van vrouwengeweld, die veel voorkomt in haar land, onder de aandacht. Zo meldt de site van dagblad Metro. Slechts 15 was Laxmi toen ze door twee mannen werd aangevallen die zuur over haar heen gooiden. Ze weigerde namelijk een huwelijksaanzoek. De daders werden gepakt en zitten achter tralies, maar dat hielp Laxmi niet. Zij moest dure cosmetische behandelingen en meerdere operaties ondergaan. Elf jaar later is ze in
Waterkraan dicht tijdens tandenpoetsen verzoekt Colgate in spotje
‘Laat elke waterdruppel tellen.’ Colgate Palmolive, de grote Amerikaanse fabrikant van onder meer tandpasta, vindt dat het alles moet doen om waterverspilling terug te dringen. Raden wat ze hebben bedacht: laat de waterkraan niet lopen tijdens het poetsen. Oja, en korter douchen, en nog zo wat. In de maak is een commercial die weinig of niets te maken heeft met mondhygiëne. ‘Save water’ wordt gebaseerd op -bijgaand- spotje van een minuut gemaakt over hetzelfde onderwerp door
Kuifje, Asterix en Daltons gebruikt in Alzheimer-campagne
Huh? Kuifje, Asterix en de Daltons gebruikt of, volgens sommigen, misbruikt, in een Alzheimer-campagne? Ja, dat kan, in Frankrijk. Daar concurreren twee organisaties om gelden voor het gevecht tegen die vreselijke volksziekte. Met hun eigen campagnes en eigen reclamebureaus – en aanpak. In 2009 liet Reclamewereld hier dit aangrijpende spotje zien van de Association France Alzheimer, gemaakt door reclamebureau Saatchi in Parijs. Nu geen filmpje, maar een magazinecampagne (KLIK erop om te vergroten) van het Franse creatieve duo Laurie Mogarra (tekst) en →
K3 verzocht kinderreclame voor ongezonde voeding te stoppen in Alliantie-campagne
Gezonde mannen gezocht als proefpersoon voor hersenonderzoek meldt advertentie
Ha, die kleuren, daar zijn ze weer. Nu op zoek naar gezonde mannen als proefkonijn, eh, proefpersoon voor hersenonderzoek, meldt de advertentie in Metro deze week (KLIK erop om te vergroten). Een vorige keer ging het bij het CHDR om onderzoeken (m/v) op het gebied van diabetes en de ademhaling, nu dus alleen mannen gezocht, van 18-55 jaar. Mogen niet roken en geen medicatie gebruiken. Er zijn twee mogelijkheden om deel te nemen, met meer of minder nachten, dus ook twee bedragen als vergoeding. Het instituut achter het onderzoek naar de ‘effecten van een nieuw middel op de cognitieve werking van de hersenen’ is het →
Campagne KWF keert zich tegen tabaksverleiding van kinderen
De tabaksindustrie verleidt kinderen elke dag bewust, beweert KWF Kankerbestrijding ter begeleiding van haar nieuwe ‘Eigenlijk best gek, hè!? anti-roken campagne (zie bijgaande buitenreclame-uiting in een tramhokje). ”En met succes: dagelijks raken 100 kinderen verslaafd. KWF wil dat dit stopt. Zolang wij sigaretten normaal vinden, vinden onze kinderen dat ook. En is de kans groter dat ze beginnen met roken.” Kinderen zijn relatief makkelijk te verleiden. De tabaksindustrie springt hier op in, aldus KWF. Hoe dit gebeurt lees je hier zeggen ze. ”KWF wil dat dit stopt. We willen de Tweede Kamer ervan overtuigen dat de volgende maatregelen nodig zijn: →