Zuinige consument krijgt schuld van foute behandeling dieren

Allemachtig, wat heb ik mij gestoord aan deze lopende tv-campagne van het Voedingscentrum, waarin de kijker acuut een schuldcomplex wordt aangepraat. Out of the blue is namelijk de boodschap: het komt door de ons, de consument, alle ellende met dieren voordat wij ze opeten (want doden mag wél van het Voedingscentrum). Omdat wij niet bereid zijn niet méér te betalen voor ons vlees of voor onze vis… Had dat niet op een andere manier gekund? Minder grof, waardoor het streven meer sympatie zou opwekken. Of ben ik soms boos omdat ik mij aangesproken, dus schuldig voel…

  

''De kennis over en interesse in de
meerwaarden van voedsel blijkt over het algemeen beperkt te zijn
'', komt naar voren uit onderzoek. Aldus het Voedingscentrum. ''Voor
consumenten telt bij aankopen vooral de prijs. Dat consumenten weinig
stilstaan bij meerwaarden van voedsel is goed te verklaren. In deze
tijd is de productie van voedsel immers grotendeels uit beeld
verdwenen
.''

De campagne is gericht op
Nederlanders die wel geïnteresseerd zijn in meerwaarden van voedsel,
maar dit nog niet altijd omzetten in concreet gedrag. Daarnaast zijn
jongeren een belangrijke doelgroep. Jongeren zijn de consumenten van de
toekomst, aldus het centrum nog. 

Okay, had het dan anders gezegd. Bovendien, voor wie is het leven niet duurder geworden – is het ráár dat je dan voor goedkopere producten gaat in de super? Wat ik zei: vestig er aandacht op, maar subtiel en met enig begrip voor de positie van de consument. 

PS Excuses voor de vreselijke kleuren van deze van mijn tv geplukte beelden. Adobe's Starter Edition 3.0, die ik sinds kort gebruikte om ze automatisch te corrigeren (lees: weer wit te maken), werkt helaas niet meer. Adobe geeft niet thuis op mailtjes (het is een gratis programma, maar ik betaal er graag voor, al zal ik alleen dat ''corrigeren'' gebruiken, zo nu en dan).

Lees ook:CDA wil einde aan campagne Voedingscentrum met kip en varken
Lees ook:Jaarlijks €150 besparen door geen voedsel te verspillen kan zegt campagne Voedingscentrum
Lees ook:T-Mobile naar rechter vanwege ‘misleidende reclame’ van Telfort
Lees ook:‘Te weinig budget nieuwe campagne over eten en dierenwelzijn’
Lees ook:Opmerkelijke reclame voor organisch voedsel van Zweedse supermarkt Coop

2 reacties op “Zuinige consument krijgt schuld van foute behandeling dieren

  1. Love Meat

    Ja HELEMAAL eens en hypocriet zijn ze ook nog heel erg. Moeten we de beestjes eerst bijna doodknuffelen door ze in de watten te leggen voor we ze dood maken? Bedankt voor de belediging Voedingcentrum!!!!!!!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Sjon D.

    Het probleem is dat ze het niet goed uitleggen wat ze willen. Dat doel is op zich niet zo verkeerd natuurlijk, maar je moet het de mensen goed vertellen via pr, reclame hoeft niet. Zeker zo niet.
    Wel erg lastig dat het geen goede timing om nu hogere prijzen te moeten betalen in de supermarkt. Nu alle voedsel steeds duurder wordt. Maar ja, dat moment is nooit juist natuurlijk, voor zo een goed doel!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.