Witte Noordpool-campagne WNF moet milieubewustzijn verhogen

Het Wereld Natuur Fonds (WNF) is een actie gestart om de Noordpool wit te houden. De campagne 'Draag bij aan een witte Noordpool' moet Nederlanders bewust maken van het smeltend zeeijs rond de Noord- pool. Eerst is onderzoek gedaan naar hoe Nederlanders denken over de milieusituatie op de Noordpool en naar de bereidheid tot het nemen van milieubesparende maatregelen. Ruim 70 pct vindt dat de overheid en het bedrijfsleven
verant- woordelijk zijn voor het grote werk van energiebesparing. Vooral
het realiseren van windmolen- parken moet bijdragen aan een schonere
wereld. Dat is ook één van de doelen van de Noordpool campagne, gemaakt door bureau Eigen Fabrikaat. Om klimaatver- andering tegen te gaan is twee derde tot
driekwart van de Nederlanders bereid om energiebesparende maatregelen
te nemen, meldt het Milieuloket.

Uit dit onderzoek blijkt dat klimaatverandering, en de bijbehorende
smeltende ijskappen, wordt gezien als de grootste bedreiging van de
Noordpool. Volgens het onderzoek worden maatregelen vooral in het
huishouden genomen. De oplader uit het stopcontact halen, tv's en
computers niet op stand-by laten staan of het aanschaffen van
energiezuinige apparatuur (met een A+label). Een gemiddeld huishouden
neemt vijf van dit soort maatregelen.

Daarentegen zijn Nederlanders op
het gebruik van fossiele brandstoffen minder bereidwillig. Slechts een
kwart zou zijn auto willen inruilen voor een auto met minder Co2
uitstoot en één op de vijf zou een vakantie in eigen land verkiezen
boven een reis met het vliegtuig.

Volgens NASA-onderzoekers heeft het zeeijs rond de Noordpool zich door
de uitzonderlijke koude winter hersteld ten opzichte van het ongekende
verlies van vorig jaar. Daarentegen is het percentage meerjarig zeeijs
dramatisch gedaald. Vroeger bestond zeeijs voor 50 tot 60 procent uit
meerjarig ijs, nu is dat minder dan 30 procent. Meerjarig zeeijs is
dikker dan jong ijs. Dit betekent dat jong ijs sneller smelt als gevolg
van opwarming van de aarde dan meerjarig ijs. Daarom is meerjarig
zeeijs zo belangrijk om een witte Noordpool te behouden, melden diverse media.

Lees ook:Onderzoek: Nederlanders positief over overheidscampagnes
Lees ook:Verwachte uitgaven aan Oranje fanartikelen WK: ruim €60 m.
Lees ook:“Meerderheid Nederlanders wil reclamevrije publieke zenders”
Lees ook:Nederlanders hebben liever reclame op tv dan te moeten betalen voor reclamevrije uitzendingen
Lees ook:Slechts 10% Nederlanders wil extra betalen voor reclamevrije omroep

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.