Nederlanders hebben liever reclame op tv dan te moeten betalen voor reclamevrije uitzendingen

Onder Nederlanders heerst overeenstemming over de gedachte dat reclame thuishoort in de hedendaagse samenleving. ”Vanuit die gedachte hebben de meeste consumenten liever reclame dan dat ze moeten betalen voor reclamevrije uitzendingen.” Een citaat uit het persbericht naar aanleiding van een onderzoek van bureau Millward Brown naar de mening van de ‘gemiddelde Nederlander’ over verantwoorde communicatie. Dat onderzoek werd gisterReclame 24 uur logoen gepresenteerd op een door Twan Huys geleide bijeenkomst Club Air in Amsterdam tijdens het eerste Ad Festival De 24 uur van de reclame van de organisaties BVA (grotere adverteerders in NL) en VEA (‘s lands grotere reclamebureaus). Nog een conclusie, vervat in het persbericht: ‘De consument wil minder reclame, maar niet ten koste van de eigen portemonnee.” Ook kwamen in het onderzoek de verschillen naar voren tussen consumenten en professionals over de manier waarop zij naar reclame kijken en reclame beoordelen. Zo vindt het merendeel (81 pct) van de professionals dat je in reclame best mag overdrijven door alleen de positieve kanten te laten zien en beoordelen zij reclame voorts op de inhoud.”Daarentegen vindt slechts 27 pct van de consumenten dat overdrijven in reclame is toegestaan en beoordelen zij reclame veel meer op basis van de vorm (‘irritant, schreeuwerig, opdringerig’).”

Lees ook:Kijker online-tv helft meer open voor reclame dan ‘gewone’ tv-kijkers
Lees ook:Brits reclamebureau ronselt ideeën via The Lab-log
Lees ook:Effect sociale media op zelfregulering onderzocht door jubilerende St. Reclame Code
Lees ook:‘Let op! Geld lenen kost geld’ nieuwe verplichte waarschuwing voor kredietreclame
Lees ook:Martine Bijl en George Clooney populaire reclame-celebrities bij 50-plussers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.