‘Truth about Amsterdam’-promo mag geen prijs winnen (hoe leuk ook bedacht)

Beerput‘Anti-beerputfilm’ werd ‘t genoemd, You Tube-filmpje The Truth about Amsterdam. Ook op Reclamewereld.blog werd er aandacht aan besteed. Leuke stunt, die actie tegen een uitzending van de ultrarechtse Amerikaanse tv-presentator Bill O’Reilly, waarin Amsterdam werd weggezet als beerput vol moordenaars en drugsdealers. Maar aan dat op zich sympathieke en veel bekeken amateur anti-filmpje zat een luchtje, meldt Het Parool. Het ‘Beerput Amsterdam’ blijkt gesponsord door de ATCB, de Amsterdamse VVV. Zelfs bedacht door ze, claimt de krant. En dat werd zorgvuldig geheim gehouden, voor het effect. Nu las ik ook weer in Het Parool dat dat filmpje is genomineerd voor de Citymarketing Innovatie Award, die a.s. donderdag wordt gekozen. Mijn oproep: laat ‘Beerput Amsterdam’ NIET winnen; dit soort praktijken mag niet beloond worden. Een VVV-woordvoerder: ”We besloten onze bemoeienis niet te vermelden, om de intentie sympathiek te houden en de reac­ties authentiek.” Toen O’Reilly reageerde en het filmpje als ‘propaganda’ bestempelde, weerspraken de twee door het ATCB ingehuurde Amsterdammers dat weer: ”Dus nu noemt Bill O’Reilly óns filmpje propaganda?

Ralph Wisbrun, voorzitter van reclamebranchevereniging VEA, vindt het onverstandig kijkers zo op het verkeerde been te zetten. ”In een tijdperk dat transparantie het toverwoord is, moet je je niet verschuilen,” zegt hij tegen Het Parool. ”Als ik hun media-adviseur was geweest, had ik het afgeraden. Wat is er tegen een VVV die het voor zijn stad opneemt? Want ik houd er niet van in het ootje te worden genomen. Dat iemand me misleidt, vind ik niet zuiver.”

”We staan nog steeds achter onze keuze,” zegt directeur Eduard Pieter Oud van het ATCB. ”Het effect van een campagne onder eigen vlag zou vele malen kleiner zijn geweest.” Hij is er dus gewoon trots op. Geen marketing- of communicatieprijs geven dus.

Lees ook:‘Beerput Amsterdam’ Fox knap verdedigd met reclamevideo Robert Nieuwenhuijs
Lees ook:Nieuwe Amsterdam City Card in de buitenreclame
Lees ook:Goud van oud: Hansaplast Condoms ‘Mum said yes’
Lees ook:Reclamebureau DDB wil daklozen laten verdienen als figuranten in reclames van hele branche
Lees ook:‘Zeg Henk, moeten we de trap niet eens aanpakken?’

2 reacties op “‘Truth about Amsterdam’-promo mag geen prijs winnen (hoe leuk ook bedacht)

  1. Pieter Vijgeboom

    Wat een onzin dit. Ik ben bij ATCB vanaf het begin betrokken geweest bij de campagne en het is een feit dat twee Amsterdammers bij ons naar binnen stapten met een geniaal idee. We hebben hen ondersteund met videomateriaal en een bijdrage aan de kosten. Het begon echt allemaal als een geintje en we hadden dit succes ook niet verwacht. Wij hebben er wel over nagedacht of we wel of niet het brand Iamsterdam als pay-off zouden geven maar het doel was zoveel mogelijk mensen bereiken via blogs etc. dus we wilden het puur op de inhoud gericht houden. Dat lukt je niet als je hier branding aan koppelt al was dat misschien voor conversie (bv het traffic op onze site) beter geweest. Ik denk dat dit in de longrun gewoon het beste voor het imago van Amsterdam is want als je de komende jaren op amsterdam zoekt bv. bij youtube staat dit filmpje bovenaan. En niet weer het zoveelste flauwe wiet filpje oid. Klinkt wel jalouzie door in dit stuk. Kinnesinne dus.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    Wat een onzin is dit. ”We wilden het puur op de inhoud gericht houden.” Ja, dat snap ik helemaal, het doel heiligt de middelen. Daarom werd er getruukt in de communicatie. Ze hadden zich gewoon moeten identificeren. Dat is oprecht. Punt.
    En: jaloezie? Waarom zou ik jaloers zijn, ben ik soms filmmaker of promotor van de stad Amsterdam?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.