Reclamebureau DDB wil daklozen laten verdienen als figuranten in reclames van hele branche

Mooie stunt, maar heel mooi idee ook, van het gerenommeerde reclamebureau DDB & Tribal Amsterdam. Dat roept in samenwerking met De Volksbond alle reclame – en productiebureaus op om daklozen te helpen door ze als figuranten in te huren via het nieuwe permanente ‘Homeless extras‘ bureau. ”Omdat figuranten geen opleiding nodig hebben en een bijrol spelen kunnen ze op deze manier geld verdienen en het zelfvertrouwen van daklozen versterken,” meldt het persbericht

vanmiddag. ”In de toekomst zal De Volksbond de permanente rol vervullen van castingbureau.” DDB & Tribal Amsterdam heeft inmiddels een productie (die morgen live gaat) opgenomen met daklozen en het was een groot succes. ”Mensen in de marge van de samenleving verdienen onze steun,” zegt De Volksbond, dat zich daarom inzet voor dak- en thuislozen en mensen die sociaal extra kwetsbaar zijn op haar site.

Wat de Volksbond zoals al deed in Amsterdam, zoals bekend de reclamehoofdstad van Nederland? ”Op zeven locaties in Amsterdam bieden onze medewerkers zorg, opvang, begeleiding en dagbesteding. De eigen kracht en talenten van onze cliënten zijn daarbij altijd het uitgangspunt. Wij vinden het ontzettend belangrijk dat ze actief meedoen, uiteraard naar eigen vermogen. Zowel binnen onze eigen organisatie als in de samenleving. Het uiteindelijke doel is helder: cliënten moeten zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen en functioneren.”

Bijgaand filmpje is, opvallend, in het Engels, met Nederlandse ondertiteling. Wellicht vindt het reclamebureau, onderdeel van een internationale groep, dat haar initiatief navolging verdient in andere Europese landen. Ook dat zou een mooie ontwikkeling zijn. Figuranten, extra’s in het Engels, worden primair ingezet in spotjes, maar soms ook in reclame-uitingen die in andere mediavormen verschijnen.

Het Parool, de Amsterdamse krant, vult aan dat er van de vergoeding voor de figuranten de helft gaat naar de daklozen. ”De andere helft gaat naar de Volksbond, die daarmee ook andere (niet-acterende) daklozen kan helpen.”

De opgenomen commercial voor klant Centraal Beheer Achmea van DDB & Tribal is vanaf woensdag te zien. ”Door zelf het goede voorbeeld te geven, hopen we dat meer bedrijven hiervan gebruik zullen maken,” zegt een woordvoerder van het reclamebureau.

Lees ook:Het anti-Abercrombie & Fitch-spotje van Greg Karber
Lees ook:Reclamebureau zet daklozen op straat, als spaarpoppen
Lees ook:Uit eten voor €1 meer adviseert Streetsmart-reclame
Lees ook:We Are Public maakt reclame voor jazz, opera, theater en meer
Lees ook:Mens, wat ben je mooi, zegt Menzis in fraai spotje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.