Danone trekt Actimel-reclame terug onder druk Britse waakhond

Danone heeft onder druk van de Britse reclamewaakhond ASA een tv-commercial voor Actimel teruggetrokken na de beschuldiging van misleiding. Het Franse bedrijf beweerde in de tv-spot dat het weten- schappelijk bewijs achter Actimel op haar site stond. Ook werd in de spot stapels met rapporten getoond. Deze moesten de consument overtuigen van de bewijslast achter het product. Deze informatie bleek echter alleen toegankelijk voor professionals en niet voor consumenten, aldus Elsevier Voedsel Industrie. Volgens Danone biedt haar website voldoende informatie over de werking van Actimel voor consumenten. Het argument van het Franse bedrijf is dat de informatie voor consumenten wel zin moet hebben.

Het plaatsen van onverkorte wetenschappelijke rapporten op de site
heeft weinig zin omdat de meeste consumenten het toch niet begrijpen,
aldus de producent.

Overigens heeft Danone de rapporten inmiddels wel
beschikbaar gesteld voor het grote publiek. Het is niet de eerste
aanvaring van Danone met ASA. In 2006 vond de waakhond dat Danone te ver ging met een reclame voor
Actimel. Hierin werd gesuggereerd dat kinderen via het drankje de kans
op bacteriële infecties konden verkleinen. In de VS heeft Danone te
maken met een class action suit waarbij de producten Activia en
DanActive zijn betrokken. Daar wil men veel geld omdat het product niet
waarmaakt wat wordt voorgespiegeld en toch heel veel geld ervoor vraagt.

ASA is een product van de Britse zelfregulering, gefinancierd door de reclame-industrie zelf, net als in Nederland de Stichting Reclame Code. ASA staat voor Advertising Standards Authority. 

Lees ook:Reclamewaakhond duwt Fruit2day van Britse markt
Lees ook:NEM-reclame met Maurice de Hond moet stoppen van Reclame Code Commissie
Lees ook:Optimel Contr. op? Danone: ‘Briljante marketingtruc’
Lees ook:Verzekeraars aangepakt in agressieve advertentie BrandNewDay van stichters BinckBank
Lees ook:Reclame voor ‘gezonde’ e-sigaret mag definitief niet van rechter

2 reacties op “Danone trekt Actimel-reclame terug onder druk Britse waakhond

  1. willemkeulen

    in duitsland is de reclame voor actimel uitgeroepen tot meest drieste reclameleugen van het jaar

      /   Beantwoorden  / 
  2. peter v

    Nou hebben die Duitsers wel meer rare dingen gedaan.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.