Meer leenbanners dan voorheen voldoen aan reclameregels AFM

Eind 2007 heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onderzoek gedaan naar banners op internet met reclame voor lenen. Ruim 80 pct van de onderzochte banners voldeed aan de wettelijke reclameregels en dat valt mij erg mee. In 2006 voldeed nog maar 60 pct aan de regels. Foutieve banners zijn aangepast, bezweert de AFM in een persbericht. In totaal 299 banners van 9 kredietverstrekkers en 16 bemiddelaars zijn beoordeeld. Er zijn meer dan 400 verschillende websites gescreend. De leenbanners van drie van de onderzochte marktpartijen voldeden niet aan de reclameregels. Deze drie marktpartijen zijn door de AFM aangesproken. Ze hebben hierop hun banners aangepast of verwijderd. ''Uit de doorlopende monitoring na afloop van het onderzoek bleek dat vrijwel alle leenbanners aan de reclameregels voldeden'', aldus het bericht.

Een
banner is een zelfstandige reclame-uiting. Ook tekstadvertenties op
internet, zoals gesponsorde koppelingen bij Google, zijn volgens de AFM
zelfstandige reclame-uitingen. Daarom gelden de wettelijke
reclameregels ook voor banners en tekstadvertenties, aldus de AFM.

Een
adverteerder is verplicht extra informatie te geven, als in een reclame
voor lenen een maandlast of een rentepercentage genoemd wordt. In een
tabel moet de adverteerder dan de maandlast, de effectieve rente, de
looptijd en de totale prijs noemen. Ook moet duidelijk zijn of het om
een doorlopend krediet gaat of niet, en waar het kredietprospectus te
krijgen is.

''In de meeste leenbanners staat geen maandlast of
rentepercentage. Adverteerders hanteren meer algemene bewoordingen.
Zodra een maandlast of rente wordt genoemd, moet de consument
aanvullende informatie krijgen. Zodat hij beter inzicht krijgt in de
leenaanbiedingen en deze onderling kan vergelijken.''

Consumenten
die een advertentie zien en daar toch twijfels bij hebben kunnen dit
melden bij de AFM. Dat kan via www.afm.nl/contact of via het Meldpunt
Financiële Markten op 0900 – 5400 540 (0,05 cent per minuut). Zie ook Toezicht op kredietreclames.

Lees ook:‘Reclame moet als zodanig herkenbaar zijn.’ Adviezen Stichting Reclame Code
Lees ook:Tweets van Rooney en Wilshere blijken reclame voor Nike
Lees ook:Aankondigingsadvertentie over opgaan FNV Kunsten, Informatie en Media in federatie FNV
Lees ook:Stichting Reclame Code voegt toe aan Checksrc: nu ook stapsgewijs nagaan wanneer reclame eerlijk/oneerlijk is
Lees ook:DSB Bank gaat ‘Oer-Hollands’ achter geld Icesave-spaarders aan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.