Heineken meest wakkere print-inhaker op het EK voetbal

Ondanks de tegenvallende prestaties van het Nederlands Elftal hebben veel merken ingehaakt op het EK voetbal in De Telegraaf, Sp!ts en het online netwerk van TMG/Telegraaf Media Groep. Ruim 1.500 lezers hebben de afgelopen weken meer dan 100 inhaakadvertenties beoordeeld op attentiewaarde, originaliteit, waardering en de koppeling met het EK, zo meldt de media-exploitant in een persbericht. Alle inhaakadvertenties streden mee naar de prijs van ‘Wakkere Inhaker EK voetbal 2012’. Dus, let op, inhakers die alleen in andere dagbladen stonden, bij voorbeeld van de Persgroep -dat was trouwens een te verwaarlozen aantal- zijn niet beoordeeld. En uiteraard ook geen commercials, maar een EK-spotjes-competitie was er ook, van een andere organisatie. Net als bij het WK voetbal 2010 is Heineken de winnaar en krijgt goud. In tegenstelling tot twee jaar geleden, wordt de top 10 verder niet gedomineerd door biermerken. Vooral retailers hebben succesvol ingehaakt op het EK voetbal en zien we dan ook direct terug in de top 5. Zilver ging naar Albert Heijn en brons naar C1000. Zie de overlees voor de nummers vier t/m tien en meer informatie over de Telegraaf-competitie, inclusief over de winnaars.

Top 5 inhakers EK voetbal 2012 in competitie van de Telegraaf Media Groep/TMG (we citeren het persbericht van TMG nog steeds):

Goud: Heineken
Met de ‘rugnummer’ campagne heeft Heineken de juiste balans weten te vinden tussen communicatiekracht en likeability. Van alle inhaakadvertenties wordt deze het beste herinnerd en wordt het merk het sterkst gecommuniceerd. Dit gaat samen met een hoge waardering van de advertentie (2e positie). De advertentie is origineel (2e) en leuk (4e). Ook heeft de campagne geleidt tot veel gespreksstof, gezien de goede score op spraakmakend (3e). Ten slotte vinden mensen het ook logisch dat Heineken op deze wijze inhaakt op het evenement (2e).

Zilver: Albert Heijn
Na de nederlaag tegen Denemarken probeerde Albert Heijn het Nederlands Elftal nog een hart onder de riem te steken. Niet alleen was deze actie zeer spraakmakend (2e), de actie werd ook nog eens heel leuk (2e), origineel (3e) en sympathiek (3e) gevonden. Mede door goed in te springen op de actualiteit, wordt deze advertentie ook zeer herkenbaar (4e) en logisch (7e) gevonden.

Brons: C1000
C1000 heeft dit EK de hoogst gewaardeerde inhaker (1e met een 7,7), maar weet dit jammer genoeg niet te combineren met een sterke communicatiekracht. Een dag na de uitschakeling van het Nederlands Elftal geeft het geluksvogeltje aan dat het pech is. Mensen vinden dit spraakmakend (1e), origineel (1e) en goed ingespeeld op de actualiteit (1). Ook vinden ze de wijze waarop C1000 dit doet leuk. Op reclameherinnering (28e) en merkcommunicatie (8e) blijft zij echter achter op de andere advertenties in de top 5. Ook de herkenbaarheid als inhaker is lager (8e).

4e plaats: Lidl
Lidl heeft de VI oranje cd geïntegreerd in de reguliere dagbladcampagne. De combinatie tussen de herkenbare reclame stijl van Lidl en de VI presentatoren zorgen voor een hoge reclameherinnering (2e) en een duidelijke merkcommunicatie (2e). Lidl is ook de op één na meest herkenbare EK inhaker. De aankondiging van de cd wordt ook hoog gewaardeerd (5e). De advertentie is actueel (3e), spraakmakend (4e) en sympathiek (4e).

5e plaats: Blokker
Met haar juichende tuinkabouter adverteert Blokker voorafgaand aan het EK voetbal. Mensen vinden deze advertentie grappig (3e) en origineel 4e). De advertentie is mensen bijgebleven en wordt goed herinnerd (6e). Dat Blokker de afzender is, is ook heel duidelijk (6e).

Overige advertenties in de top 10 ranking:
6. McDonalds
7. Canon
8. Aktie Sport
9. OAD Reizen
10. Perry Sport

Ralph Rijks, Marketing Manager Heineken:
“We zijn erg trots op deze uitverkiezing, het bevestigt het succes van de Rugnummer-campagne, maar ook het enthousiasme van de Oranje supporter. We wilden het grootste supportersteam achter Oranje vormen, en dat is prima gelukt. Het was geweldig om te zien wat mensen allemaal voor Oranje doen, op onze Facebook-pagina is hier nog een leuke compilatie van terug te vinden. Hulde aan iedereen die Oranje gesteund heeft.”

Goed inhaken op Oranje werkt
Sjors Kroon, Commercieel Directeur Telegraaf Media Nederland:
“Namens Telegraaf Media Nederland feliciteren wij de winnaars met het behalen van dit geweldige resultaat. Met name de merken uit de top 5 hebben het EK voetbal aangegrepen om op een logische, grappige, originele en opvallende manier in te haken. Belangrijk is dat de merkbeleving overeenkomt met de sfeer van het EK. Sport en de emotie rondom sport bieden de perfecte mogelijkheden voor de associatie met Oranje. Op dit moment zijn de voorbereidingen op de Olympische Spelen al in volle gang en Telegraaf Media Nederland zet haar activiteiten onverminderd voort om adverterend Nederland ook dan een geweldig topsportpodium te bieden.”

Over Bureau Consumenten Onderzoek
Bureau Consumenten Onderzoek (BCO) is een marktonderzoekbureau en onderdeel van TMG. BCO is gespecialiseerd in media- en reclameonderzoek. Voor de onderzoeksresultaten van uw eigen merk kunt u contact opnemen met BCO.

Over Telegraaf Media Nederland
Telegraaf Media Nederland is onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep) en heeft in haar print portfolio o.a. landelijke, regionale en gratis dagbladen, tijdschriften en huis-aan-huisbladen. Online exploiteert Telegraaf Media Nederland meer dan honderd websites, waarvan een belangrijk gedeelte met landelijk, regionaal of lokaal nieuws. Ook heeft Telegraaf Media Nederland activiteiten op het gebied van (video)productie.

Aldus het persbericht van TMG.

Lees ook:Heinekens EK-inhaker Trom-Pet/BeerTender favoriet Telegraaflezers
Lees ook:Calvé/Robin van Persie best beoordeelde print-inhaker WK voetbal 2014
Lees ook:Randstad ‘succesvolste’ inhaker OS Londen (in TMG-media)
Lees ook:EK Voetbal-cd ‘Helden van Oranje’ Derksen & Genee bij Lidl
Lees ook:Lidl maakt reclame voor Oranje, snijbonen en aubergines

Eén reactie op “Heineken meest wakkere print-inhaker op het EK voetbal

  1. Tanda de Groot

    Heineken is altijd erg scherp in hun Marketing. Heineken gaat niet voor niks zo goed, ook in deze barre tijden. Erg sterk merk.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.